Jak działa hamulec najazdowy przyczepy? - MARTEC - Firma Motoryzacyjna

Blog firmowy MARTEC

Jak działa hamulec najazdowy przyczepy?

Jak działa hamulec najazdowy przyczepy?

Twój samochód posiada większe możliwości holownicze w przypadku holowania przyczepy hamowanej. Najpopularniejszym rodzajem hamulca w przyczepach samochodowych jest hamulec bezwładnościowy, inaczej najazdowy. Jaka działa hamulec najazdowy przyczepy?

Wiele modeli przyczep jest seryjnie wyposażonych w hamulec najazdowy. W innych modelach możesz dokupić odpowiednie części i mechanizmy i przerobić przyczepę na hamowaną bezwładnościowo.

Jak działa hamulec najazdowy przyczepy?

Zespół jezdny przyczepy z hamulcem najazdowym posiada mechanizm hamujący bezwładnościowy (najazdowy), sterowany urządzeniem najazdowym, często wyposażony w układ wyłączający hamulec podczas cofania zestawu samochód przyczepa.

Budowa układu jezdnego przyczepy.

W skład zespołu jezdnego wchodzą elementy zawieszenia i elementy mechanizmu hamującego. Zawieszenie stanowi belka do której przyspawane są osie kół i wsporniki szczęk. Osie kół i wsporniki szczęk przykrywa bęben hamulcowy osadzony na osi koła za pomocą łożysk.

Elementy układu hamowania najazdowego

Urządzenie najazdowe składa się z zaczepu kulowego zamocowanego na rurze cięgna przesuwającej się w korpusie. Cięgno to oddziaływuje na dźwignię zwrotną, która za pośrednictwem cięgna napina linki uruchamiające mechanizmy hamujące. Urządzenie najazdowe wyposażone jest w dźwignię hamulca ręcznego umożliwiającą hamowanie przyczepy na postoju. Dźwignia ta działa przez cięgno hamulca ręcznego i cylinder ze sprężyną na cięgno i linki wywołując powstanie siły hamującej.
hamulec najazdowy przyczepy
Najprościej pisząc podczas hamowania przyczepa najeżdża na samochód. Powoduje to cofanie się zaczepu na dyszlu przyczepy, a to z kolei za pomocą dźwigni powoduje napinanie się linek hamulca, które rozchylają szczęki hamulcowe. Rozchylone szczęki trą o bęben hamulca i wytwarzają siłę hamującą, która zwalnia lub zatrzymuje przyczepę.

Poprawne działanie hamulca w przyczepie.

Prawidłowość wyregulowania i sprawności hamulca możemy sprawdzić poprzez zaciągnięcie dźwigni hamulca ręcznego na drugi ząbek, po czym w przyczepie powinna być wyczuwalna lekka siła hamowania, jednakowa na obu kołach, a po zwolnieniu dźwigni bębny powinny obracać się bez oporu.
Mogą pojawić się usterki hamulca, które musisz szybko zdiagnozować oraz usunąć. Najczęstszymi są:
– hamulec działa z jednej strony,
– przyczepa hamuje przy redukowaniu gazu
– przyczepa hamuje nieregularnie
– przegrzewanie się bębnów hamulcowych
– przyczepa nie hamuje lub hamuje słabo
Sprawny oraz dobrze wyregulowany hamulec w Twojej przyczepie zapewni Ci komfortowy oraz bezpieczny transport.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz korzystać z tych tagów i atrybutów HTML : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>