Kolizja drogowa a hak holowniczy. - MARTEC - Firma Motoryzacyjna

Blog firmowy MARTEC

Kolizja drogowa a hak holowniczy.

Kolizja drogowa a hak holowniczy.

Chociaż jesteś przekonany do swoich umiejętności kierowania samochodem oraz posiadasz kilkuletnie doświadczenie w kierowaniu pojazdem nie możesz w stu procentach wykluczyć, że przytrafić Ci się może kolizja drogowa, a nawet wypadek drogowy, których zdarza się na polskich drogach tysiące dziennie. Ponieważ wypadki są cięższym zdarzeniem drogowym w którym poszkodowane są osoby, raczej nie zdarza się, aby w takiej sytuacji przywiązywać wagę do mniej istotnych rzeczy niż zdrowie i życie człowieka. Ja w tym artykule pragnę tylko krótko omówić mniej groźne zdarzenie drogowe jakim jest kolizja oraz pojawiający się w jej sytuacji problem haka holowniczego.

Kolizja drogowa to zdarzenie drogowe, w którym ucierpiały jedynie przedmioty nieożywione czyli pojazdy, latarnie, wszelkie elementy jezdni. W razie kolizji nie ma obowiązku wzywania żadnych służb, jeśli droga zostanie udrożniona i nie ma zagrożenia dla ruchu pojazdów.

W wypadku kolizji usuwamy pojazd z jezdni jeśli jest to możliwe, a jeśli nie oznaczamy miejsce trójkątem ostrzegawczym.

Co jeśli uczestniczysz w kolizji drogowej gdy samochód ma zamontowany hak holowniczy?

Zarówno fachowcy jak i doświadczeni kolizją kierowcy wiedzą jak niebezpieczny może być taki hak. Najechanie autem na niego powoduje punktowe uderzenie. Kula wbija się w zderzak i wpada w chłodnicę. Wiąże się to również z zespoleniem pojazdów co może powodować większe straty materialne. Tak więc wystająca końcówka haka holowniczego to dość duże zagrożenie dla pojazdów jadących z tyłu. Jednak dla osoby posiadającej w swoim pojeździe hak holowniczy jest pewnym zabezpieczeniem. Często pochłania on siłę uderzenia i Twoje auto może obejść się bez szkody.

Hak pomaga również w przypadku najechania na krawężnik, mur, inne przedmioty ukryte za samochodem w trakcie cofania.

Wypadek_hak

Stało się i co dalej…?

Niestety w kolizji drogowej ponosimy straty materialne w postaci uszkodzonego pojazdu – naszego i często innego użytkownika ruchu drogowego. Wiąże się to najczęściej z koniecznością remontu pojazdów. Ponosimy z tego tytułu odpowiednie koszty, przed którymi może ochronić nas ubezpieczenia OC winnego kolizji lub nasze AC.

Aby uzyskać odszkodowanie należy ustalić sprawcę wypadku. Jeżeli winny przyznaje się spisujemy oświadczenie potrzebne w Towarzystwie Ubezpieczeniowym, jeśli pojawia się kłopot z ustaleniem winnego wzywamy policję (jest to wymagane w niektórych firmach ubezpieczeniowych nawet w przypadku drobnej kolizji).

Po zgłoszeniu szkody rzeczoznawca oceni stopień uszkodzenia pojazdu, co będzie miało bezpośredni wpływ na wysokość uzyskanego odszkodowania.

Jeśli wina spowodowania kolizji leży po naszej stronie będziemy musieli ponieść koszt mandatu policyjnego oraz wypłatę odszkodowania właścicielowi pojazdu, posesji itp. Wiąże się to również z utratą zniżki na ubezpieczenie za bezkolizyjną jazdę.

Co z hakiem holowniczym?

W kolizji ucierpieć może również nasz hak holowniczy. Skrzywione belki, zniszczona kula haka, uszkodzone lub poluzowane mocowanie to niektóre ze skutków. Pamiętać należy, że uszkodzonego haka nie da się naprawić. Zabrania się jego prostowania oraz spawania. Możemy tylko wymienić kulę na nową, jeśli pozostała konstrukcja haka nie doznała zniszczeń. Założenie nowego haka po wyremontowaniu pojazdu jest często jedynym wyjściem.

Warto również wspomnieć o tym, że na rynku dostępne są właśnie haki powypadkowe, których bezwzględnie nie należy montować.

Tylko rozwaga uchronić nas może przed kolizją, a jeśli już się przytrafiła nie należy wpadać w nerwy, tylko spokojnie wziąć ciężar na swoje barki i usunąć powstałe szkody. Z problemem nie zostajemy sami – zawsze możesz znaleźć pomocną dłoń. Oby nasze pojazdy, również te z hakami holowniczymi obeszły się bez nieciekawych przygód związanych z kolizją drogową.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz korzystać z tych tagów i atrybutów HTML : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>