Amerykańskie haki holownicze, zwane często hak holowniczy typ USA, przyszły do nas, a w zasadzie przypłynęły do nas zza wielkiej wody. Moda na montaż i użytkowanie takich haków w Europie wzięła się z potrzeby zastosowania w autach terenowych, pickupach i dużych SUV-ach, których w Stanach Zjednoczonych Ameryki nie brakuje. Jak wiemy, u naszych amerykańskich sąsiadów wszystko jest inne – temperatura, odległości, waga, a nawet system pomiarowy. Nic dziwnego, że hak holowniczy również musiał być inny niż znormalizowany w Europie. To rodzi wiele pytań o kompatybilność, zwłaszcza w zakresie gniazdo amerykańskie a europejskie.
Amerykańskie haki holownicze – podział na klasy SAE i kluczowe wymiary
Kluczową różnicą jest sposób klasyfikacji i konstrukcja. Europejski system homologacji opiera się na wartości D (wytrzymałość dynamiczna) i S (nacisk pionowy) oraz przepisach o dopuszczalnej masie całkowitej zestawu. Natomiast Amerykańskie haki holownicze dzieli się w Stanach Zjednoczonych na klasy według norm SAE (Society of Automotive Engineers) w zależności od maksymalnej masy ciągnionej przyczepy. Ważne, aby nie mylić maksymalnej masy ciągniętej (holowanej) z polskim pojęciem DMC.
Podział amerykańskich haków na klasy (SAE)
Kierowcy szukający informacji o tym, co to jest system SAE class 3 i inne, powinni wiedzieć, że klasy te bezpośrednio określają maksymalne obciążenie statyczne i dynamiczne haka:
- Class 1: do 2,000 lbs (ok. 910 kg) – max. nacisk na hak do 200 lbs (ok. 91 kg)
- Class II: do 3,500 lbs (ok. 1,600 kg) – max. nacisk na hak do 350 lbs (ok. 159 kg)
- Class III: do 5,000 lbs (ok. 2,300 kg) – max. nacisk na hak do 500 lbs (ok. 228 kg)
- Class IV: do 10,000 lbs (ok. 4,500 kg) (niektóre źródła podają do 12000 lbs, czyli 5,410 kg) – max. nacisk na hak do 1000 lbs (ok. 454 kg) lub 1200 lbs.
Hak Class III, czyli do 2,3 tony, jest jednym z najpopularniejszych i odpowiada naszym standardom dla większych aut osobowych i mniejszych terenowych. Wartości te są kluczowe, szczególnie dla użytkowników haki holownicze do aut terenowych.

Rodzaje gniazd i problem z rozmiarem kul haka USA vs EU
Jak widać na zdjęciu, amerykański hak holowniczy charakteryzuje się kwadratowym gniazdem (tzw. Receiver Hitch), do którego wsuwa się odpowiednią końcówkę (kulę, hak, inny zaczep). Najczęściej spotykanym w Ameryce wymiarem gniazda jest 1,1/4 cala (31,75 mm) oraz 2 cale (50,8 mm). Czasem w hakach klasy IV i V stosowane są gniazda 2,5 cala (63,5 mm).
Problem z luzem: Najpopularniejszym u nas jest gniazdo 2 cale. Niestety, niektórzy producenci krajowi, wychodząc naprzeciw modzie, stosują do produkcji profili o średnicy 50 mm (a 2 cale to 50,8 mm) z racji łatwiejszego dostępu. Ta niewielka różnica 0,8 mm może spowodować luz, stukanie haka, a nawet wybicie gniazda. Warto zwrócić na to uwagę i wybierać produkty o precyzyjnym wymiarowaniu.
Rozmiary kul haka USA vs EU
Kule haka również różnią się średnicą. Najpopularniejsze amerykańskie rozmiary to 1,7⁄8 cala (47.6 mm), 2 cale (50.8 mm) oraz 2 i 5⁄16 cala (58.7 mm). Europejska, znormalizowana wg. ISO kula ma średnicę 50 mm (1,97 cala). Ponieważ różnica jest niewielka, da się założyć nasz sprzęg na kulę 2-calową, ale jeśli zarówno sprzęg, jak i kula są nowe, może nastąpić zatarcie sprzęgu. W przypadku troszkę „zużytego” połączenia nie powinno być problemu. Najprostszym rozwiązaniem jest zakupienie adaptera gniazda haka USA/EU o oryginalnym, 2-calowym wymiarze i montaż do niego europejskiej, 50-milimetrowej kuli.

Konwersja instalacji elektrycznej z amerykańskiej na europejską
Kwestia instalacji elektrycznej jest najbardziej problematyczna. Gniazdo amerykańskie a europejskie ma zupełnie inny układ przewodów, co uniemożliwia bezpośrednie podłączenie europejskiej przyczepy. Głównym wyzwaniem jest to, że w USA światła stop i kierunkowskazy są sterowane jednym przewodem na stronę, a światło przeciwmgielne jest często nieobecne. Jest to fundamentalna różnica w stosunku do europejskiego systemu, gdzie mamy oddzielne przewody dla stopu, kierunkowskazu i przeciwmgielnego.
Różnice w sygnalizacji:
| Funkcja | Gniazdo Amerykańskie (często 7-sty.) | Gniazdo Europejskie (7-stykowe) |
|---|---|---|
| Kierunkowskaz Prawy + STOP Prawy | Jeden przewód (Zielony) | Dwa oddzielne przewody |
| Kierunkowskaz Lewy + STOP Lewy | Jeden przewód (Żółty) | Dwa oddzielne przewody |
| Światło Przeciwmgielne | Brak/Inna funkcja | Oddzielny przewód (Niebieski) |
| Sterowanie Hamulcami | Przewód do Brake Control Module (siła hamowania) | Brak (Hamulec Najazdowy) |
Bez przeróbek się nie obejdzie. W starszych samochodach można to zrobić, ciągnąc przewody z odpowiednich świateł. Niestety, w nowszych samochodach, które posiadają Instalacja CAN-BUS, nie jest to już takie proste. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie specjalnego modułu haka, który przetwarza sygnały z amerykańskiego systemu na europejskie standardy, pozwalając uniknąć problemów z elektroniką pojazdu.
Wielofunkcyjność gniazda haka i podsumowanie
Jedną z największych zalet hak holowniczy typ USA jest wielofunkcyjność gniazda haka. Jest możliwość wypięcia samej kuli i założenia w jej miejsce innego rodzaju końcówki czy zaczepu. Biorąc pod uwagę szerokie zastosowanie takich aut w USA, wybór różnych końcówek jest spory – od haków typu szekla, po platformy, bagażniki czy nawet… uchwyty na hamak! Fantazja Amerykanów nie zna granic, a producenci prześcigają się w wymyślaniu dodatkowego akcesorium, które niejednokrotnie wydaje się być pomysłowe i potrzebne.


Amerykańskie haki holownicze to jeszcze mało popularny rodzaj haków w Europie, ale ta tendencja powoli się przełamuje, głównie dzięki zapotrzebowaniu na nie przy autach terenowych 4×4. Sprowadzając auto ze Stanów Zjednoczonych, wyposażone w amerykański hak i wiązkę, możemy mieć małe problemy z podłączeniem przyczepy do amerykańskiego haka. Jednak po małych, ale precyzyjnych przeróbkach (konieczny jest adapter gniazda haka USA/EU oraz konwerter elektryczny), możemy śmiało używać taki hak na naszych europejskich drogach. Mając spokojną duszę, że wszystko działa jak należy. Jeśli macie jakieś wątpliwości bądź zapytania związane z takim hakiem i wiązką, zapraszamy do kontaktu z działem sprzedaży w firmie Martec, gdzie spodziewać się możecie solidnej i rzetelnej odpowiedzi. Pamiętajcie, że bezpieczeństwo zaczyna się od wiedzy!