Budowa oraz elementy haka holowniczego

2016-08-160

Budowa oraz elementy haka holowniczego to dość ważny, choć często pomijany temat. Choć hak w swojej formie wydaje się być prosty, jego konstrukcja wymaga spełnienia restrykcyjnych norm bezpieczeństwa, dużej wiedzy inżynierskiej oraz specjalistycznych urządzeń, aby powstał wyrób nie tylko bezpieczny i niezawodny, ale i legalny. W tym artykule, jako specjaliści w dziedzinie, opiszemy krótko budowę oraz elementy haka holowniczego. Wiedza ta jest niezbędna przy zakupie, aby nie zostać oszukanym przez nieuczciwych sprzedawców, którzy oferują tylko część haka i kuszą niską ceną. Zawsze sprawdzaj, czy oferta obejmuje wszystkie komponenty haka holowniczego.

Budowa oraz elementy haka holowniczego – co musisz wiedzieć o kompletnym zestawie?

Kluczowe jest zrozumienie, że hak holowniczy musi być dopasowany do odpowiedniego modelu, typu nadwozia oraz rocznika samochodu. Jest to związane z różnicami w budowie podwozia pojazdów oraz innym systemem mocowania haka do konstrukcji nośnej. W związku z tym nie ma jednego uniwersalnego haka holowniczego, ale występuje ich wiele rodzajów oraz typów, co podkreśla różnice w budowie haków holowniczych. Pomimo tych różnic, ogólna zasada budowy i podstawowe elementy składowe są podobne dla większości modeli.

1. Belka Główna (Trawers) – Fundament Konstrukcji Haka

Podstawowym elementem konstrukcyjnym haka holowniczego jest belka mocująca (zwana też trawersą). To do niej zamocowane są kształtowniki mocujące hak do samochodu oraz, bezpośrednio lub pośrednio, uchwyt kuli haka. Belki wykonywane są z wysokiej jakości stalowych rur lub profili zamkniętych (kwadratowych lub prostokątnych). Belki mogą być proste lub wygięte pod różnym kątem. Ze względu na konstrukcję podwozia samochodów, nie każda belka jest symetryczna. Często występują różnice w jej zakończeniach. W zależności od modelu auta, belka mocująca haka holowniczego może mieć długość od kilkudziesięciu centymetrów do ponad jednego metra.

2. Wsporniki Boczne i Kształtowniki Mocujące

Kształtowniki na końcach belki, czyli wsporniki boczne belki haka, mają za zadanie zamocowanie jej do miejsc montażowych haka w samochodzie. Uchwyty te mają różną wielkość i skomplikowany kształt, w zależności do potrzeb montażu w danym pojeździe. Przeważnie wykonane są z ciętej, grubej blachy (zazwyczaj 8 – 10 milimetrów), lecz mogą również wystąpić jako ceowniki lub kątowniki. Zdarza się, że są wzmacniane specjalnymi tulejami dystansowymi oraz posiadają dospawane nakrętki do śrub montażowych, co ułatwia i wzmacnia instalację. Czasami jako element haka holowniczego występują dodatkowe elementy wzmacniające, mające za zadanie umożliwienie montażu w trudno dostępnych lub specyficznych miejscach (np. wzmocnienia podłużnic).

budowa oraz elementy haka holowniczego

3. Kula Haka Holowniczego – Klucz do Holowania

Kiedy belka jest już bezpiecznie zamontowana, pozostaje najważniejsze: Kula haka holowniczego (typy i montaż). To dzięki niej będziesz mógł holować przyczepę. Do montażu kuli służą specjalne uchwyty (dwa ucha) lub gniazdo kuli wypinanej, które najczęściej znajdują się na środku belki. Kule dzielą się na:

  • Kule stałe (przykręcane): Najprostsze rozwiązanie, przykręcane na dwie lub cztery śruby do uchwytów.
  • Kule demontowalne (wypinane): Posiadają mechanizm szybkozłączny. W przypadku Westfalii gniazdo na kulę (które wygląda nieco inaczej) również montowane jest do belki haka holowniczego. Wypinane kule są estetyczniejsze, gdyż po ich zdemontowaniu hak staje się niemal niewidoczny.

4. Uchwyt Gniazda Elektrycznego – Niezbędny dla Oświetlenia

Aby holować po drogach publicznych, musimy zastosować się do obowiązujących przepisów, które bezwzględnie wymagają oświetlenia naszej przyczepy. Dlatego kolejnym, obowiązkowym elementem jest Uchwyt gniazda elektrycznego haka. Blaszka gniazda, na której montuje się gniazdo 7- lub 13-pinowe, może być przykręcana do uchwytów kuli lub na stałe przyspawana do belki haka. Spotykane są również egzemplarze uchwytów chowane za zderzak, najczęściej w przypadku haków z kulą wypinaną pionowo (dla estetyki).

5. Zestaw Złączny, Zabezpieczenia i Instrukcja Montażu

Wszystkie te elementy łączymy ze sobą oraz samochodem za pomocą zestawu śrub, podkładek i nakrętek, które muszą być odpowiednio wytrzymałe i atestowane. Należy montować je zawsze zgodnie z dołączoną do haka holowniczego instrukcją montażu. Dodatkowe elementy, które muszą znaleźć się w kompletnym zestawie, to:

  • Zawleczki zabezpieczające (np. do kul demontowalnych).
  • Zestaw dwóch kluczyków i zaślepki gniazda (w przypadku kul wypinanych).
  • Kapturek lub osłonka kuli (choć nieobowiązkowa, jest wysoce zalecana przez specjalistów do ochrony kuli przed korozją).

6. Tabliczka Znamionowa z Homologacją – Legalność Montażu

Ostatnim, ale najważniejszym elementem, jest Tabliczka znamionowa haka holowniczego (homologacja). Jest to blacha lub naklejka zawierająca kluczowe dane, takie jak znak homologacji (np. E20 lub e20), numer seryjny, uciąg (wartość D) oraz nacisk pionowy (wartość S). Bez tego dokumentu nie zarejestrujemy naszego haka w Wydziale Komunikacji i nie przejdziemy obowiązkowego badania technicznego. To on jest dowodem legalności i bezpieczeństwa konstrukcji.

Ufff… czas na podsumowanie

Wszystkie wyżej wymienione komponenty haka holowniczego składają się na kompletny zestaw. Wystarczy doposażyć go jeszcze w zestaw elektryczny, który należy dokupić oddzielnie, i po zamontowaniu oraz zarejestrowaniu możemy już holować naszym samochodem przyczepy lub wozić na haku bagażniki rowerowe lub inne akcesoria.

Wybierając sklep przy zakupie haka holowniczego, niekoniecznie kierujcie się tylko ceną. Często niska cena może nie uwzględniać wszystkich, niezbędnych elementów. Zawsze sprawdzajcie wszystko drobiazgowo, aby otrzymać kompletny zestaw. Wybierajcie haki holownicze, które dostarczane są przez profesjonalnie działające firmy o dobrej reputacji i z dobrą opieką posprzedażową.

Zostaw komentarz

Twój E-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone (*)

Do góry