Demontaż haka holowniczego – kiedy to konieczność, a kiedy zły pomysł?
W życiu samochodu, podobnie jak w naszym, przychodzi moment na zmiany. Jedne rzeczy się nam nudzą i z mniejszym lub większym sentymentem pozbywamy się ich. Inne kończą swoją żywotność i zastępujemy je przez nowsze modele. Czy hak holowniczy może się znudzić? Trudno powiedzieć, ale moment na demontaż haka holowniczego – kiedy warto się na niego zdecydować, jest ściśle powiązany z bezpieczeństwem, przepisami i opłacalnością. Zazwyczaj demontaż kuli haka wypinanej odbywa się, gdy hak nie jest używany. Lecz co w skrajnych przypadkach, kiedy to chcemy pozbyć się tego akcesorium na stałe, na przykład kupiwszy używany samochód z przestarzałym hakiem lub chcąc sprzedać swój pojazd? Spotkać można się też z chęcią przełożenia starego haka do nowego samochodu. Co radzi nasza firma w tej sytuacji? Tego dowiecie się poniżej.
Demontaż kuli haka holowniczego a demontaż całego zaczepu
Tylko od Ciebie zależy, czy będziesz jeździł z kulą haka holowniczego i czy jest Ci ona potrzebna. W przypadku haków z kulą odkręcaną (stałą), zaleca się jej pozostawienie ze względu na pracochłonność montażu i demontażu. Jeżeli jednak posiadamy nowoczesny hak wypinany, zawsze można go „odstawić” – dla niektórych wystarczy demontaż kuli haka wypinanej, inni decydują się na odkręcenie całego korpusu od podłużnic i pozbycie się go. Naszym zdaniem, odkręcona kula przechowywana w garażu nikomu nie szkodzi, a auto mamy niemal jak bez haka. Pamiętaj jednak, że nawet po demontażu samej kuli, hak jest formalnie wciąż „zarejestrowany” w pojeździe.
Kiedy więc absolutnie musimy podjąć demontaż haka holowniczego w całości?
1. Uszkodzenie po kolizji drogowej
Demontować hak musimy obowiązkowo w przypadku kolizji lub wypadku, kiedy to został on uszkodzony wraz z pojazdem. Hak, jako element bezpieczeństwa, przejmujący ogromne siły podczas uderzenia, ulega często niewidocznym odkształceniom. Samochód poddajemy naprawie powypadkowej pojazdu, a haka, ze względu na bezpieczeństwo i integralność materiału, najczęściej nie wolno już użytkować. W takiej sytuacji hak ląduje na złomie. Nawet delikatnie skrzywiony lub pęknięty hak drastycznie obniża bezpieczeństwo i powinien zostać wymieniony na nowy. Odkształcenia haka są niemożliwe do zweryfikowania bez specjalistycznych badań i diagnosty mają obowiązek zakwestionować sprawność takiego zaczepu.

2. Próba przełożenia haka holowniczego
Zdarzało się, że nasi klienci myśleli o przełożeniu haka holowniczego do innego samochodu. Zdecydowanie odradzamy ten proceder. Haki są projektowane i homologowane pod konkretne punkty montażowe, wytrzymałości ramy i model auta. Kłopoty z przełożeniem są niemal pewne – od niemożności technicznego dopasowania, po brak wymaganej homologacji haka dla nowego modelu. Co więcej, stan techniczny używanego haka jest zawsze niewiadomą. Kupując nowy egzemplarz w renomowanej firmie, masz pewność właściwego dopasowania, bezproblemowego montażu haka oraz gwarancję bezpieczeństwa, której żaden używany, odnawiany hak nie jest w stanie Ci dać.
3. Rynek wtórny haków holowniczych – zagrożenia
Zdemontowane haki często trafiają na rynek wtórny haków holowniczych. Stąd nieraz pojawiają się tanie oferty „odnowionych” używanych haków, które jednak z nowością, wysoką jakością i bezpieczeństwem mają niewiele wspólnego. Prostowane, spawane lub skorodowane wewnątrz, nie gwarantują one bezpieczeństwa użytkowania. Kolejny defekt to zniszczona lub brakująca tabliczka znamionowa haka holowniczego – brak tejże lub jej nieczytelność nie pozwoli na legalne zarejestrowanie haka w Wydziale Komunikacji. Dlatego nie dajcie nabrać się na tanie oferty, które mogą okazać się bardzo drogie. O tym, jak ogromne jest rynek wtórny haków holowniczych ryzyko, pisaliśmy w artykule pt: czy warto kupić używany hak holowniczy?

Demontaż haka a jego wyrejestrowanie
Dla chcących zdemontować hak holowniczy na stałe, z przyczyn estetycznych lub prawnych, informujemy, że można go również wykreślić z dowodu rejestracyjnego pojazdu. Procedura ta wymaga:
- Fizycznego usunięcia haka holowniczego z pojazdu (w całości).
- Odwiedzenia stacji kontroli pojazdów w celu wykonania dodatkowego badania technicznego, które potwierdzi brak haka.
- Złożenia odpowiedniego wniosku o wyrejestrowanie haka holowniczego z Wydziału Komunikacji. Na tej podstawie urzędnik usunie adnotację o haku z dowodu rejestracyjnego.
Podsumowując, odradzamy pochopne demontowanie haka holowniczego, gdyż auto z zarejestrowanym i sprawnym hakiem można często drożej sprzedać. Samochód bez haka jest mniej funkcjonalny. Jeśli już pozbywamy się zużytego lub uszkodzonego haka, nie wprowadzajmy go na rynek wtórny. Odsprzedając używany, zużyty hak (a już najgorzej uszkodzony), możemy ponosić moralną, a czasem prawną, odpowiedzialność za ewentualne problemy z jego montażem, rejestracją oraz użytkowaniem przez nowego nabywcę. Hak, który kończy swoją żywotność, najczęściej jest przetapiany – i to jest jego naturalny i bezpieczny koniec. Radzimy wam: nie zaśmiecajcie rynku haków holowniczych używanymi, a już najgorzej by było uszkodzonymi hakami holowniczymi.