Dedykowany moduł haka holowniczego dla magistrali CAN BUS. | MARTEC: Supplier of towbars - towballs - bike carriers

Blog firmowy MARTEC

Dedykowany moduł haka holowniczego dla magistrali CAN BUS.

Dedykowany moduł haka holowniczego dla magistrali CAN BUS.

Can Frequency – Control jest najnowocześniejszą metodą sterowania i monitorowania instalacji elektrycznej przyczepy w samochodach wyposażonych w system CAN-bus. System ten zabezpiecza komunikację między modułami sterującymi silnikiem, systemem ABS, systemami informacyjnymi. Komunikacja przebiega na zasadzie wymiany danych w cyfrowej formie. System ten umożliwia szybką wymianę informacji pomiędzy elektronicznymi sensorami, procesorami, modułami sterującymi, zabezpiecza współpracę wszystkich elektronicznych komponentów. W nowoczesnych samochodach może współpracować do 70 różnych modułów sterujących. Zaletą CAN – bus jest minimalizowanie ilości połączeń przy utrzymaniu takiej samej intensywności komunikacji. Dzięki temu wiązki przystosowane do CAN-bus są prostej budowy, o łatwym montażu i diagnostyce błędów.

Wiązka elektryczna obsługuje światła obrysowe, kierunkowskazy, światło stop, światło cofania, światło przeciwmgielne.

Moduł steruje również wyłączeniem świateł przeciwmgielnych w samochodzie, wyłączanie czujników cofania, kontrolą awarii kierunkowskazów, aktywacją systemów bezpieczeństwa.

obd-belegung

Moduł musi być aktywowany.

Wiązki muszą być aktywowane w samochodzie za pomocą urządzenia diagnostycznego producenta samochodu. Komunikaty mówiące o błędach również usunąć można tylko za pomocą urządzenia diagnostycznego.

Moduł elektroniczny za pomocą Automatic Flasch Control nadzoruje poprawne działanie kierunkowskazów w przyczepie. Wszelkie nieprawidłowości sygnalizowane są dźwiękowym lub wizualnym komunikatem. Moduł ten pobiera zasilanie z plusa akumulatora. Jego zaletami są:

  • uniwersalność montażu oraz zastosowania
  • nie wymaga aktywacji oraz programowania
  • szybki i łatwy montaż w tylnej części samochodu

moduł

Identyfikacja przyczepy.

Wszystkie moduły sterujące w samochodzie muszą otrzymać informację o podłączeniu lub odpięciu przyczepy, gdyż muszą dostosować się do jazdy z przyczepą. Mikrowłącznik aktywuje się w momencie włożenia wtyczki przyczepy do gniazda w samochodzie.

Moduł przyczepy steruje jej oświetleniem, natomiast modułem sterują systemy oświetlenia samochodu. Zasilany stałym plusem moduł minimalnie obciąża system samochodu, nie ma negatywnego wpływu na funkcje Check- Control oraz nie wpływa na uszkodzenie elektroniki dodatkowym obciążeniem prądowym.

Wymagane w przyczepie kempingowej stałe napięcie na przykład dla lodówki pobierane jest z akumulatora za pośrednictwem 9 złącza w 13 pinowym gnieździe. Dzięki modułowi załączany jest pobór prądu z naładowanego akumulatora oraz rozłączany w przypadku jego rozładowania.

Asystent parkowania sygnałem dźwiękowym i wizualnym informuje kierowcę o przeszkodzie. Aktywuje się on po włączeniu wstecznego biegu. Moduł odłącza asystenta parkowania podczas jazdy z przyczepą, dzięki czemu nie ma komunikatu o przeszkodzie w trakcie cofania.

Funkcją modułu jest również odłączanie światła przeciwmgielnego w samochodzie, aby zapobiec jego odbiciu od przyczepy i poprzez lusterko wsteczne oślepienia kierowcy. Za uruchamianie asystenta parkowania i odłączania światła przeciwmgielnego odpowiada mikrowłączynik aktywowany podczas włożenia wtyczki przyczepy do gniazda samochodu.

Aby sprawdzić czy w samochodzie występuje kontrola awarii żarówek wystarczy wyjąć jedną z żarówek i sprawdzić pojawianie się sygnału dźwiękowego lub wizualnego. System ten wymaga montażu wiązki z modułem, który autonomicznie zasila światła przyczepy, dzięki czemu nie występuje błąd w samochodzie.

wiązka_uniwersalna_haka_starc

Wiązki uniwersalne i dedykowane.

Wybór wiązek z modułem jest dość duży. Podstawowym kryterium jest wybór pomiędzy wiązką uniwersalną i dedykowaną. Uniwersalną wiązkę można wykorzystać do różnych marek samochodów. Do jej właściwości należą:

  • bardzo długie przewody
  • użycie szybkozłączek
  • gniazdo, elektronika i uszczelki produkowane są do standardowego montażu
  • części potrzebne w specyficznych sytuacjach nie są dostępne w wiązce,
  • standardowa instrukcja montażu.

Kosztem uniwersalności wiązki jest brak części potrzebnych do montażu w specyficznych sytuacjach. Również instrukcja nie zawiera objaśnień dotyczących nietypowych sytuacji, dlatego montaż wymaga praktyki i doświadczenia.

Sytuacja jest nieco odmienna w dedykowanej wiązce elektrycznej zwanej specjalną lub oryginalną. Przeznaczona jest ona do konkretnej marki, modelu, rocznika samochodu. Charakteryzuje się

  • dopasowaniem długości przewodów w celu optymalnego ułożenia we wnętrzu samochodu
  • oryginalne wtyczki skracające oraz eliminujące błędy podczas montażu
  • optymalne i funkcjonalne części
  • kompletny zestaw montażowy
  • dokładna obrazkowa instrukcja montażu

Moduł przyczepy poprzez swoje funkcje zapewnia prawidłową współpracę pomiędzy elektroniką i elektryką samochodu a instalacją w przyczepie.