Jaki zaczep kulowy wybrać? | MARTEC: Supplier of towbars - towballs - bike carriers

Blog firmowy MARTEC

Jaki zaczep kulowy wybrać?

Jaki zaczep kulowy wybrać?

Hak holowniczy musi być w jakiś sposób połączony z przyczepą. W tym celu skonstruowano zaczep kulowy, który montujemy na dyszlu przyczepy. Dzięki niemu możemy sprzęgnąć przyczepę z samochodem na haku holowniczym.

Jaki zaczep kulowy wybrać?

Zaczep kulowy działa w sposób eliminujący wszelkie luzy i stuki, dzięki czemu nie narażamy się na niski komfort jazdy samochodem z przyczepą. Wszystkie obecnie produkowane zaczepy posiadają wskaźnik sprzęgu oraz zużycia, które informują nas o poprawności zapięcia przyczepy oraz o konieczności wymiany sprzęgu. Gdy nasadzimy otwarty zaczep na kulę nastąpi jego automatyczne zamknięcie (wskaźnik zamknięcia w polu + lub zielonym). W celu otwarcia należy odbezpieczyć i pociągnąć dźwignię zaczepu w górę.

Zaczepy oraz kule do haków są zunifikowane, czyli wszystkie dostosowane są do średnicy kuli 50 mm. Choć zasada działania opiera się na zacisku poprzez sprężynę oraz ryglowania mocowania występują pewne różnice pomiędzy zaczepami. Pierwsza różnica to montaż zaczepu na dyszlu kwadratowym lub okrągłym, dlatego musimy kształt dyszla wziąć pod uwagę wybierając zamiennik do naszego zaczepu. Kolejne różnice to wytrzymałość zaczepu czyli jego uciąg. Występują modele przystosowane do przyczep lekkich i ciężkich. Musisz dostosować uciąg zaczepu do wymagań Twojej przyczepy. Zaczepy różnią się również ze względu na posiadanie przez przyczepę hamulca najazdowego. Występują również zaczepy ze stabilizacją toru jazdy oraz z wymiennymi wkładkami ciernymi.

zaczep kulowy

Zaletami dobrego modelu zaczepu są:

  • trwałość i dobra jakość materiałów użytych do produkcji,
  • dodatkowe przetłoczenia wzmacniające konstrukcję
  • możliwość zabezpieczenia zaczepu kłódką lub wkładką z kluczem oraz uchwyt na wtyczkę instalacji elektrycznej,
  • wskaźnik bezpieczeństwa określający poprawność sprzęgnięcia oraz zużycie zaczepu,
  • łatwość obsługi nie wymagająca dużej siły,
  • niezawodność działania oraz wysoki poziom bezpieczeństwa,
  • estetyczne wykonanie.

Jak dbać o zaczep kulowy?

Każdą przesłankę o zużyciu się zaczepu (luzy, stuki na sprzęgu oraz wskaźnik zużycia) należy traktować poważnie, aby uniknąć zagrożenia w ruchu pojazdem. Niezwłoczne wymienienie zużytego zaczepu jest jedynym i najrozsądniejszym wyjściem. Wymienia się cały zaczep ze względów technicznych oraz ekonomicznych. Jeżeli po wymianie zaczepu problemy nie zniknęły musisz sprawdzić stan kuli haka holowniczego.

Zaczep kulowy należy systematycznie serwisować. Polega to na czyszczeniu, usuwaniu zużytego smaru oraz okresowym smarowaniu osi obrotu, dźwigni oraz prowadnic. Przed założeniem zaczepu na kuli haka należy usunąć stary smar (w którym mogą znajdować się zanieczyszczenia jak piasek, opiłki powstałe w wyniku tarcia zaczepu podczas poprzedniego transportu) i nałożyć nowy. Zapewni to znaczne wydłużenie czasu eksploatacji zaczepu i kuli.

W wyniku złej eksploatacji (przekroczenie dopuszczalnych przechyłów, obciążenia) oraz braku konserwacji mogą wystąpić awarie zaczepów, które w konsekwencji prowadzą do kolizji drogowej.

Bardziej znani producenci zaczepów.

Bardziej znanymi firmami działającymi na polskim rynku oferującymi zaczepy kulowe są firmy Steelpress, Knott oraz AL-KO, które oferują produkty o wysokim poziomie bezpieczeństwa oraz trwałości i niezawodności użytkowania.

Regularnie dbaj o zaczep swojej przyczepy oraz wymieniaj go w razie potrzeby, a będziesz długo cieszył się niezawodnym połączeniem swojej przyczepy z samochodem, co zagwarantuje Ci bezpieczny transport.