Hamulce Brembo z Polski – fabryka w Dąbrowie Górniczej: Historia, Technologia i Rozwój
Marka Brembo znana jest chyba w każdej części naszego globu. Jej produkty znajdują zastosowanie zarówno w autach seryjnych, w limitowanych wersjach sportowych, jak i w najbardziej wymagającym motosporcie. Cieszą się uznaniem na całym świecie ze względu na sporą wytrzymałość, doskonałą charakterystykę pracy i, w stosunku do oferowanej jakości, przystępną cenę. Co istotne, ich produkcja w Polsce przynosi sporo korzyści – zarówno nam, jako konsumentom i pracownikom, jak i samemu koncernowi. Dziś przybliżymy historię tej legendarnej marki oraz szczegółowo omówimy, dlaczego Hamulce Brembo z Polski – fabryka w Dąbrowie Górniczej są strategicznym punktem na mapie światowej motoryzacji.
1. Hamulce Brembo – Od Małego Warsztatu po Lidera F1 (Krótka Historia)
Wszystko zaczęło się w 1961 roku w miejscowości Bergamo we Włoszech, gdzie dwóch przyjaciół – Emilio Bombassei i Italo Breda – prowadziło niewielki warsztat. Korzystając ze swojego doświadczenia w branży motoryzacyjnej i metalurgicznej, firma rozpoczęła produkcję tarcz hamulcowych w Polsce (Brembo), wprowadzając pierwsze produkty już w 1964 roku. Tamte lata okazały się przełomowe: już w latach 70-tych napis Brembo pojawił się na europejskich motocyklach dzięki dostawom dla Moto Guzzi.
Prawdziwe uznanie przyszło jednak w 1975 roku, kiedy to firmę docenił sam Enzo Ferrari. Hamulce Brembo wylądowały na wyposażeniu Formuły 1. Od tamtej pory marka stała się niekwestionowanym liderem w zakresie układów hamulcowych stosowanych w pojazdach wyścigowych. Kolejne kontrakty z dużymi koncernami, takimi jak Alfa Romeo, Porsche, Mercedes, Lancia, BMW, Nissan i Chrysler, dały możliwość prężnego rozwoju, wprowadzając wiele innowacji technicznych. Po 2000 roku firma uderzyła całą siłą w globalny rozwój. W 2003 roku powstała pierwsza duża fabryka w Polsce, rozpoczynając polski rozdział w Historii Brembo i F1.

2. Fabryka Brembo Dąbrowa Górnicza – Serce Produkcji Tarcz
Choć początkowo (od 1995 roku) Brembo uruchomiło zakład zacisków hamulcowych w Częstochowie, to Fabryka Brembo Dąbrowa Górnicza (rozwój) stała się kluczowym centrum dla tarcz hamulcowych. Powstała w 2003 roku jako zakład obróbki tarcz. Zaledwie trzy lata później, w 2006 roku, kosztem 45 mln euro uruchomiono pierwszą Odlewnię żeliwa Brembo (technologia), rozpoczynając produkcję tarcz od podstaw.
Dynamiczny rozwój nie spoczął na laurach. Już w 2011 roku zarząd spółki postanowił rozbudować zakład o drugą odlewnię żeliwa. Inwestycja ta niemal podwoiła wielkość działającego od 2003 roku zakładu, zwiększając powierzchnię produkcyjną do imponujących 90 000 m kw. Wówczas zatrudnienie w zakładzie znalazło aż 1200 pracowników. Dąbrowska fabryka działa na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, wykorzystując własne, innowacyjne rozwiązania technologiczne koncernu. Kontrola procesu produkcji jest tu kluczowa – ma umożliwiać blisko 99-proc. efektywność wykrywania wad, co potwierdza wysoką jakość tarcz hamulcowych Brembo.

3. Nowa Inwestycja: Trzecia Odlewnia i Centrum B+R
Obecny zakład Brembo na Śląsku jest już pokaźny, ale koncern nie przestaje inwestować. Już w kwietniu (2016 roku) fabryka otrzymała pozwolenie na kolejną, strategiczną rozbudowę. Szacowany koszt nowej inwestycji to przeszło 100 milionów euro, z czego 13 mln ma pochodzić z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostałe 92 mln pokryje sama firma Brembo. Ta kontynuacja produkcji tarcz hamulcowych w Polsce ma na celu umocnienie pozycji Brembo w Europie.

Sama inwestycja obejmuje rozbudowę o trzecią Odlewnię żeliwa Brembo (technologia), z opcją produkcji zarówno żeliwa szarego (tradycyjnie do tarcz), jak i żeliwa sferoidalnego (do odlewania zacisków lekkich pojazdów użytkowych). Planowane jest również powstanie kolejnych 12 linii obróbczych oraz utworzenie wewnętrznego działu badawczo-rozwojowego (B+R) i nawiązanie współpracy z jednostkami naukowymi, m.in. Politechniką Śląską. Taka decyzja podyktowana jest sporym wzrostem europejskiego popytu. Dodatkowo Hamulce Brembo z Polski będą montowane jako oryginalne części w nowej generacji Mercedesa Sprintera oraz klas E, C i S.
4. Wpływ Brembo na Polską Gospodarkę i Ekologia
Rozbudowa ma nie tylko znaczenie strategiczne, ale również ekologiczne i społeczne. Zastosowana technologia umożliwi m.in. wykorzystanie ciepła wytwarzanego podczas chłodzenia pieców do ogrzewania fabryki, a także odzysk bentonitu w procesie przetwarzania piasków z odlewni, co stanowi istotny, ekologiczny wymiar nadchodzącej inwestycji. Kolejnym znaczącym faktem jest pozytywny Wpływ Brembo na polską gospodarkę:
- Nowe miejsca pracy na Zagłębiu (wzrost zatrudnienia o kilkaset osób), co przekłada się na rozwój kwalifikacji i mniejsze bezrobocie.
- Materiały wykorzystywane przy produkcji podzespołów hamulcowych pochodzą w większości od polskich dostawców, co napawa optymizmem i wspiera lokalny przemysł.

Podsumowanie
Reasumując – rozbudowa obecnej fabryki o kolejne 22 tys. m kw. powierzchni produkcyjnej ugruntowuje pozycję Polski jako kluczowego producenta komponentów hamulcowych na świecie. Jakość, precyzja i wytrzymałość marki Brembo stawia jej produkty na wysokim miejscu w czołowej stawce rynków światowych. Fakt, że produkty te, stosowane u czołowych producentów (jak Mercedes-Benz) i w motosporcie, są produkowane u nas, jest powodem do dumy.
Dzięki bogatej ofercie produktów marki Brembo w naszej firmie, każdy komu przeszło przez myśl zakupić Tarcze hamulcowe Brembo (jakość i cena) powinien niezwłocznie do nas napisać bądź zatelefonować. My zadbamy już o odpowiedni dobór hamulców do potrzeb, a także upewnimy was w przekonaniu, że dokonaliście doskonałego wyboru, wybierając hamulce Brembo w firmie Martec. Gwarantujemy dostęp do produktów pochodzących bezpośrednio z fabryki.