Homologacja klocków hamulcowych: ECE R90 vs. OE/OES – Kompleksowa Analiza Standardów
Zastanawiasz się, czym jest homologacja klocków hamulcowych? Dlaczego wybierać tylko części certyfikowane, a co to jest ECE R90 i czym różni się od standardu OE/OES? W dziedzinie układów hamulcowych bezpieczeństwo jest priorytetem, a Homologacja klocków hamulcowych to formalne potwierdzenie, że produkt spełnia minimalne, a często bardzo rygorystyczne normy bezpieczeństwa. Na te i inne pytania, jako eksperci, postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.
1. Dlaczego Wybierać Klocki Certyfikowane? Gwarancja Bezpieczeństwa
Chciałbyś mieć pewność, że zamontowane w twoim samochodzie klocki hamulcowe nie zawiodą w krytycznym momencie? Kupuj tylko produkty, które przeszły proces odpowiedniej certyfikacji klocków hamulcowych. Bez obaw kupować można zarówno klocki z oznaczeniem R90, jak i części oryginalne, sygnowane znakiem firmowym konkretnego producenta samochodów (OE/OES – Original Equipment/Original Equipment Supplier).
W przypadku produktów certyfikowanych mamy pewność, iż spełniają przynajmniej podstawowe normy. Z daleka powinno się z kolei omijać produkty niecertyfikowane lub z oznaczeniami niewiadomego pochodzenia. Jeśli zdecydujemy się na ich zakup, ryzykujemy sprawnością układu hamulcowego, a co za tym idzie – własnym życiem i bezpieczeństwem klocków hamulcowych. Homologacja klocków hamulcowych to nic innego, jak pozwolenie na użytkowanie określonego urządzenia w danym kraju, wydane po serii restrykcyjnych testów klocków hamulcowych.

2. Homologacja Klocków Hamulcowych: Standard ECE R90
Homologacja ECE R90 to standard określający liczbę i rodzaj testów, którym klocki hamulcowe powinny zostać poddane, nim zostaną dopuszczone do użytkowania. Obowiązek jego przestrzegania został wprowadzony w 2001 roku. Dyrektywa unijna (98/12 Anex 15) obowiązuje dziś w większości krajów europejskich, w tym także w Polsce. Podlegają mu klocki (a także szczęki hamulcowe) rozprowadzane w ramach tzw. dystrybucji wolnorynkowej (aftermarket).
Testy w ramach tego certyfikatu trwają około 3-5 godzin. Głównym celem jest sprawdzenie kluczowych parametrów, takich jak:
- Czułość ciśnieniowa (odpowiedź na siłę nacisku).
- Czułość prędkościowa (skuteczność hamowania przy różnych prędkościach).
- Fading lekki (spadek skuteczności hamowania w warunkach lekkiego obciążenia termicznego).
Wartość klocka musi mieścić się w tolerancji +/- 15% w stosunku do klocka oryginalnego. Spełnienie tego minimum jest niezbędne, aby uzyskać certyfikację klocków hamulcowych (ECE R90).

3. Homologacja Klocków Hamulcowych: Standard OE/OES – Lider Jakości
Standard OE/OES to wymagania stawiane przez samych producentów samochodów. Podlegają mu materiały oryginalne, stosowane na pierwszy montaż w fabryce. Czym różni się ECE R90 od OE/OES? Różnica jest fundamentalna – dotyczy czasu, zakresu i rygorystyczności testów.
Testy klocków hamulcowych (OE/OES) trwają dużo dłużej niż w przypadku R90 (6-12 miesięcy, a nawet dłużej), a ich zakres jest nieporównywalnie większy. Prócz podstawowych parametrów, sprawdzane są także:
- Fading ciężki: Spadek skuteczności hamowania w ekstremalnych warunkach termicznych i obciążeniowych.
- Czułość temperaturowa (Fading hamulców): Zmiana współczynnika tarcia wraz ze wzrostem temperatury.
- Przewodność cieplna, Hałaśliwość (NVH) oraz zużycie klocków i tarcz.
Jak widać, wymagania dotyczące oryginalnych części są o wiele bardziej restrykcyjne. Producenci aut oczekują, że klocek będzie działał idealnie w różnych warunkach, bez pisków i nadmiernego zużycia tarczy.
| Parametr testowy | R90 | OE / OES |
| Czułość ciśnieniowa | Tak | Tak |
| Czułość prędkościowa | Tak | Tak |
| Czułość temperaturowa | – | Tak |
| Fading lekki | Tak | Tak |
| Fading ciężki | – | Tak |
| Przewodność cieplna | – | Tak |
| Judder (drgania) | – | Tak |
| Hałaśliwość | – | Tak |
| Zużycie – klocki | – | Tak |
| Zużycie – tarcze | – | Tak |
| Czas trwania testu | 3-5 godzin | 6-12 miesięcy |
4. Jak Sprawdzić Homologację Klocków Hamulcowych – Oznaczenia na Produkcie
Certyfikowane produkty powinny być odpowiednio oznakowane. Jak sprawdzić homologację klocków hamulcowych? Na klockach, które uzyskały homologację ECE R90, znajdziemy ciąg kilkunastu znaków. Posłużmy się przykładem: E11 90 R-01804/9545. Jak je zatem rozszyfrować?
| E11 | Numer jednostki/kraju, w którym certyfikat został wydany (np. E11 to Wielka Brytania) |
| 90 R | Oznaczenie zdobytego certyfikatu (ECE R90) |
| 01 | Numer wydania regulacji |
| 804 | Typ okładziny ciernej klocka |
| 9545 | Typ płytki mocującej |
Z kolei oryginalne części OE/OES z reguły zawierają oznaczenia pozwalające zidentyfikować: producenta klocków (np. Ferodo), twórcę systemu hamulcowego (np. TRW) oraz marki, dla której zostały wyprodukowane (np. Daimler-Chrysler). Informacje te znajdziemy zarówno na samym klocku, jak i na opakowaniu. Dodajmy, że razem z certyfikowanymi klockami powinniśmy otrzymać instrukcję montażu w języku kraju, w którym są one sprzedawane.

5. Homologacja Klocków Hamulcowych: Podsumowanie Wyboru
Podsumowując, z powyższej analizy wynika, że klocki certyfikowane certyfikowanym nie są równe. Istnieje znaczna różnica między klockami z grupy „aftermarket” a częściami oryginalnymi OE/OES. Nie oznacza to jednak, że te pierwsze nadają się tylko do kosza – muszą one spełniać restrykcyjne wymogi bezpieczeństwa klocków hamulcowych ECE R90, co gwarantuje ich podstawową skuteczność. Kluczowe jest, by w pełni świadomie podejmować decyzję: OE/OES to gwarancja najwyższych, fabrycznych standardów, które zostały przetestowane pod kątem wszystkich możliwych parametrów, w tym hałaśliwości i zużycia. Wybór części niecertyfikowanych jest nieodpowiedzialnym ryzykiem, którego należy unikać.