Wybór odpowiedniego pojazdu to kluczowa decyzja, gdy planujemy zakup haka holowniczego i regularne podróże z kempingiem. Wiele pytań sprowadza się do jednego: Najlepszy samochód do holowania przyczepy – co tak naprawdę oznacza to określenie? Odpowiedzi dostarcza prestiżowy, coroczny konkurs „Towcar of the Year”, organizowany przez brytyjski Caravan Club – działające od ponad 100 lat w Wielkiej Brytanii stowarzyszenie caravaningowe. Zrzesza ono około 350 tysięcy miłośników podróżowania samochodem z kempingiem. W skład konkursowego jury wchodzą zarówno członkowie Caravan Clubu, jak i dziennikarze pism branżowych, specjalizujący się w caravaningu. Ich doświadczenie gwarantuje, że wybrane samochody z dużym uciągiem zostały przetestowane w najbardziej realistycznych warunkach.
Najlepszy samochód do holowania przyczepy – WYNIKI PRESTIŻOWEGO RANKINGU I KRYTERIA OCENY
Do tegorocznego konkursu zgłoszono 47 modeli samochodów. Były one testowane – podobnie jak w poprzednich edycjach – na imitującym realne warunki drogowe torze w miejscowości Millbrook Proving w hrabstwie Bedfordshire. Samochody oceniano w sześciu kategoriach cenowych, dwóch kategoriach 4×4 (poniżej i powyżej 1800kg) oraz w klasyfikacji generalnej. Do testów wykorzystywano przyczepy o wadze do 85 procent masy holownika, co jest uznaną w branży caravaningowej zasadą 85% masy przyczepy zapewniającą optymalną stabilność i bezpieczeństwo zestawu.
Kryteria oceny – CO CZYNI SAMOCHÓD DOBRYM HOLOWNIKIEM?
Co brano pod uwagę przy ocenie samochodów? Wszystko, co ma związek z bezpieczeństwem i komfortem holowania. Według jurorów dobry samochód-holownik powinien posiadać odpowiedni uciąg (wysoka masa uciągu na haku (DMC)), solidną, odporną na ciężkie warunki konstrukcję, powinien też dawać się łatwo prowadzić. Kluczowa jest tu dynamika zestawu. Auto musi być na tyle dynamiczne, by całym zestawem można było sprawnie wyprzedzać, a elastyczny silnik, szczególnie z wysokim momentem obrotowym, jest niezbędny do płynnego poruszania się po krętych drogach (bez konieczności częstej redukcji biegów). Oczywiście, w parze z elastycznością musi iść wysoka stabilność zestawu. Istotne, by w towarzystwie kempingu samochód był odporny na podmuchy wiatru, a przy większych prędkościach zachowywał się stabilnie i przewidywalnie.
Na ocenę końcową miała też wpływ skuteczność systemu hamowania (kluczowa przy ciężkim ładunku), obecność systemów asystujących (takich jak system stabilizacji przyczepy TSA czy Trailer Assist, ułatwiający manewrowanie), ilość miejsca na ekwipunek kempingowy, a nawet ergonomia, czyli sposób podłączania przewodów elektrycznych przyczepy.

Laureaci konkursu i SUV DO HOLOWANIA PRZYCZEPY
Pora na przedstawienie tegorocznych laureatów, które stanowią doskonały ranking aut do caravaningu. Zwycięzcą w klasyfikacji generalnej został VW Passat Alltrack 2.0 TDI. Samochód ten wygrał nie tylko w kategorii ogólnej, ale też wśród samochodów w przedziale cenowym 150-165 tysięcy oraz modeli z napędem na cztery koła o masie do 1800kg. Pokonał m.in. takich rywali jak: Hyundai Tucson, KIA Sportage, Nissan X-Trail, Subaru Outback czy Toyota Hilux – udowadniając, że kombi w wersji podwyższonej (Alltrack) może być równie skuteczne, co typowy SUV do holowania przyczepy.
Zwycięski Passat może ciągnąć przyczepy o masie do 2200 kg, posiada bardzo dynamiczny i elastyczny silnik, ułatwiający jazdę po krętych górskich drogach. Testy wykazały również, iż cały zestaw zachowuje się bardzo stabilnie przy większych prędkościach oraz przy bocznych podmuchach wiatru. Dodatkową zaletą samochodu jest układ Trailer Assist. Ułatwia on – nawet niewprawnemu kierowcy – manewrowanie samochodem z przyczepą. Pozostałe plusy to przestronne wnętrze oraz duży bagażnik, co jest nie bez znaczenia w przypadku rodzinnych podróży. Warto zwrócić uwagę, że Passat pokonał mniejsze crossovery (Tucson, Sportage), które często są wybierane przez caravaningowców, co podkreśla wagę odpowiednich parametrów technicznych do holowania przyczep.

Poniżej przedstawiamy samochody, które w tym roku triumfowały w poszczególnych kategoriach, oraz głównych zwycięzców poprzednich edycji, co pozwala prześledzić trendy na przestrzeni lat i wybrać jaki samochód do holowania przyczepy kempingowej sprawdził się najlepiej w dłuższej perspektywie.
ZWYCIĘZCY POSZCZEGÓLNYCH KATEGORII CENOWYCH
| Najlepsze auto do 95 tys. zł – Citroen C4 Cactus R. Curl 1.6 Hdi |
| Najlepsze auto od 95 do 110 tys. zł – Peugeot 308 SW 1.6 Hdi |
| Najlepsze auto od 110 do 135 tys. zł – Skoda Superb 2.0 TDI |
| Najlepsze auto od 135 do 150 tys. zł – VW Golf Alltrack 4M 2.0 TDI |
| Najlepsze auto od 150 do 165 tys. zł – VW Passat Alltrack 2.0 TDI |
| Najlepsze auto od 165 do 215 tys. zł – Mercedes E220d |
| Najlepsze auto powyżej 215 tys. zł – BMW X5 xDrive |
| Najlepsze auto 4×4 do 1800kg – VW Passat Alltrack 2.0 TDI |
| Najlepsze auto 4×4 powyżej 1800 kg – BMW X5 xDrive |
TOWCAR OF THE YEAR – ZWYCIĘZCY WCZEŚNIEJSZYCH EDYCJI
| 2016 | Skoda Superb 2.0 TDI 150PS Hatch SE |
| 2015 | Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI BMT DSG 150PS SE |
| 2014 | Nissan Qashqai 1.6 dCi (130PS) Stop / Start systemu Acenta Premium |
| 2013 | Skoda Octavia 2.0 TDI CR 150PS Elegance |
| 2012 | Jaguar XF 2.2D Premium Luxury |
| 2011 | Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170 Bluemotion Sport |
| 2010 | Land Rover Discovery 4 3.0 TDV6 XS |
| 2009 | Volvo XC60 D5 SE Geartronic |
| 2008 | Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium Estate |
| 2007 | Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion Sport |
Jak widać na podstawie historycznych wyników, wybór samochodu do holowania przyczepy nie jest ograniczony do jednej marki czy segmentu. Choć modele Volkswagena i Skody często dominują, w czołówce pojawiały się również luksusowe sedany (Jaguar XF) i duże SUV-y (Land Rover Discovery, BMW X5). Kluczem jest zawsze stosunek mocy i momentu obrotowego do masy pojazdu oraz zaawansowane układy stabilizacji. Szukając dobrego samochodu do holowania przyczepy, jest w czym wybierać! Pamiętaj, aby zawsze sprawdzić specyfikację techniczną haka holowniczego i maksymalną masę uciągu. Napiszcie w komentarzach, co o tym myślicie i jakim samochodem Wy holujecie przyczepy