Panta rei. Wszystko się zmienia, również samochody. Wystarczy przypomnieć sobie pierwsze pojazdy, aby porównując je ze współczesnymi samochodami zauważyć ogromne zmiany w wyglądzie. Przeobrażenia te nie odbyły się nagle i niespodziewanie, lecz małymi kroczkami były sukcesywnie wprowadzane. Inaczej ma się sprawa w wersjach przed i po liftingowych. Tu często zmiany są wprowadzane nagle i nie spodziewanie. Dodatkowo czasem nawet nie zauważalnie. Więc tutaj rodzi się pytanie – Czy auto po liftingu wymaga nowego haka holowniczego? Na to zagadnienie postaramy się wam dzisiaj odpowiedzieć.
Co to jest Facelifting?
Krokami w zmianach stylistycznych samochodów jest facelifting, wprowadzanie nowych generacji pojazdu oraz całkiem nowych modeli samochodów. W niniejszym artykule chciałem zająć się najmniejszym ze skoków w wyglądzie samochodów jakim jest facelifting i jaki jest jego wpływ na hak holowniczy.
Facelifting z angielskiego oznacza retusz twarzy. Jest to drobna korekta czegoś mająca na celu usunięcie niedociągnięć lub błędów. W przypadku samochodów oznacza kosmetyczne zmiany, choć nieraz znaczące w stylistyce nadwozia i wnętrza samochodu.
Co podlega faceliftingowi?
W nadwoziu najczęściej zmianom ulegają reflektory, atrapa chłodnicy, lampy tylne, zderzaki, listwy boczne. W związku ze zmianami kształtu świateł, często zmienia się również kształt różnych elementów nadwozia, jak maska silnika, tylna klapa i błotniki (np. modernizacja gamy modeli Forda w stylu “New Edge Design” i później “Kinetic Design” o której również później). We wnętrzu zmianom przede wszystkim ulega deska rozdzielcza i tablica rozdzielcza. Lifting nie ingeruje zasadniczo w konstrukcję i zastosowaną w aucie technikę.
Czy auto po liftingu wymaga nowego haka holowniczego?
Otóż ponieważ oprócz wyglądu auta nie zmienia się jego zasadnicza konstrukcja facelifting nie ma znaczenia jeśli chodzi o hak holowniczy. Objawia się to tym, że do modelu po liftingu pasuje hak holowniczy z auta nim nie objętego – poprzedniej wersji. Tak jest w przypadku Forda Focusa III z lat 2011 – 2014 do którego pasuje hak holowniczy o symbolu C56. Taki sam hak pasuje do modelu objętego faceliftingiem czyli pojazdu po 2014 r. W tym przypadku facelifting nie ma żadnego wpływu na model haka holowniczego, a co za tym idzie i jego montaż, a już najbardziej zastosowanie.
Tak więc kupując nowszą wersję jakiegoś samochodu – nie mylić z nową generacją lub modelem pojazdu – zamontujesz do niego “stary” hak holowniczy. Nie ma to wpływu na jego użytkowanie, a ponieważ rozwiązania techniczne w przypadku haków holowniczych są niezmienne od kilkudziesięciu lat. W niektórych przypadkach od kilkunastu lat montaż takiego samego haka jak do starszej wersji pojazdu nie ma wpływu na estetykę.