Can Frequency – Control jest najnowocześniejszą metodą sterowania i monitorowania instalacji elektrycznej przyczepy w samochodach wyposażonych w system CAN-bus. System ten zabezpiecza komunikację między modułami sterującymi silnikiem, systemem ABS, systemami informacyjnymi. Komunikacja przebiega na zasadzie wymiany danych w cyfrowej formie. System ten umożliwia szybką wymianę informacji pomiędzy elektronicznymi sensorami, procesorami, modułami sterującymi, zabezpiecza współpracę wszystkich elektronicznych komponentów. W nowoczesnych samochodach może współpracować do 70 różnych modułów sterujących. Zaletą CAN – bus jest minimalizowanie ilości połączeń przy utrzymaniu takiej samej intensywności komunikacji. Dzięki temu wiązki przystosowane do CAN-bus są prostej budowy, o łatwym montażu i diagnostyce błędów.
Wiązka elektryczna obsługuje światła obrysowe, kierunkowskazy, światło stop, światło cofania, światło przeciwmgielne.
Moduł steruje również wyłączeniem świateł przeciwmgielnych w samochodzie, wyłączanie czujników cofania, kontrolą awarii kierunkowskazów, aktywacją systemów bezpieczeństwa.
Moduł musi być aktywowany.
Wiązki muszą być aktywowane w samochodzie za pomocą urządzenia diagnostycznego producenta samochodu. Komunikaty mówiące o błędach również usunąć można tylko za pomocą urządzenia diagnostycznego.
Moduł elektroniczny za pomocą Automatic Flasch Control nadzoruje poprawne działanie kierunkowskazów w przyczepie. Wszelkie nieprawidłowości sygnalizowane są dźwiękowym lub wizualnym komunikatem. Moduł ten pobiera zasilanie z plusa akumulatora. Jego zaletami są:
- uniwersalność montażu oraz zastosowania
- nie wymaga aktywacji oraz programowania
- szybki i łatwy montaż w tylnej części samochodu
Identyfikacja przyczepy.
Wszystkie moduły sterujące w samochodzie muszą otrzymać informację o podłączeniu lub odpięciu przyczepy, gdyż muszą dostosować się do jazdy z przyczepą. Mikrowłącznik aktywuje się w momencie włożenia wtyczki przyczepy do gniazda w samochodzie.
Moduł przyczepy steruje jej oświetleniem, natomiast modułem sterują systemy oświetlenia samochodu. Zasilany stałym plusem moduł minimalnie obciąża system samochodu, nie ma negatywnego wpływu na funkcje Check- Control oraz nie wpływa na uszkodzenie elektroniki dodatkowym obciążeniem prądowym.
Wymagane w przyczepie kempingowej stałe napięcie na przykład dla lodówki pobierane jest z akumulatora za pośrednictwem 9 złącza w 13 pinowym gnieździe. Dzięki modułowi załączany jest pobór prądu z naładowanego akumulatora oraz rozłączany w przypadku jego rozładowania.
Asystent parkowania sygnałem dźwiękowym i wizualnym informuje kierowcę o przeszkodzie. Aktywuje się on po włączeniu wstecznego biegu. Moduł odłącza asystenta parkowania podczas jazdy z przyczepą, dzięki czemu nie ma komunikatu o przeszkodzie w trakcie cofania.
Funkcją modułu jest również odłączanie światła przeciwmgielnego w samochodzie, aby zapobiec jego odbiciu od przyczepy i poprzez lusterko wsteczne oślepienia kierowcy. Za uruchamianie asystenta parkowania i odłączania światła przeciwmgielnego odpowiada mikrowłączynik aktywowany podczas włożenia wtyczki przyczepy do gniazda samochodu.
Aby sprawdzić czy w samochodzie występuje kontrola awarii żarówek wystarczy wyjąć jedną z żarówek i sprawdzić pojawianie się sygnału dźwiękowego lub wizualnego. System ten wymaga montażu wiązki z modułem, który autonomicznie zasila światła przyczepy, dzięki czemu nie występuje błąd w samochodzie.
Wiązki uniwersalne i dedykowane.
Wybór wiązek z modułem jest dość duży. Podstawowym kryterium jest wybór pomiędzy wiązką uniwersalną i dedykowaną. Uniwersalną wiązkę można wykorzystać do różnych marek samochodów. Do jej właściwości należą:
- bardzo długie przewody
- użycie szybkozłączek
- gniazdo, elektronika i uszczelki produkowane są do standardowego montażu
- części potrzebne w specyficznych sytuacjach nie są dostępne w wiązce,
- standardowa instrukcja montażu.
Kosztem uniwersalności wiązki jest brak części potrzebnych do montażu w specyficznych sytuacjach. Również instrukcja nie zawiera objaśnień dotyczących nietypowych sytuacji, dlatego montaż wymaga praktyki i doświadczenia.
Sytuacja jest nieco odmienna w dedykowanej wiązce elektrycznej zwanej specjalną lub oryginalną. Przeznaczona jest ona do konkretnej marki, modelu, rocznika samochodu. Charakteryzuje się
- dopasowaniem długości przewodów w celu optymalnego ułożenia we wnętrzu samochodu
- oryginalne wtyczki skracające oraz eliminujące błędy podczas montażu
- optymalne i funkcjonalne części
- kompletny zestaw montażowy
- dokładna obrazkowa instrukcja montażu
Moduł przyczepy poprzez swoje funkcje zapewnia prawidłową współpracę pomiędzy elektroniką i elektryką samochodu a instalacją w przyczepie.