Hamulce Brembo znane są chyba w każdej części naszego globu. Swoje zastosowanie znajdują zarówno w autach seryjnych, wersjach sportowych, a także w motosporcie. Cieszą się uznaniem na całym świecie ze względu na sporą wytrzymałość, charakterystykę i przystępna cenę. Ich produkcja w Polsce przynosi sporo korzyści zarówno nam rodakom jak i samemu koncernowi. Dziś przybliżymy temat rozbudowy fabryki w Dąbrowie Górniczej, a także pokaźną historię tej marki.
Hamulce Brembo – krótka historia
Wszystko zaczęło się w 1961 roku w miejscowości Bergamo gdzie dwóch przyjaciół Emilio Bombassei i Italo Breda prowadziło niewielki warsztat. W ciągu półwiecza działalności ten nie wielki warsztat urósł do roli jednego z wiodących światowych producentów komponentów hamulcowych. Korzystając ze swojego doświadczenia w branży motoryzacyjnej i metalurgicznej firma zaczęła produkować pierwsze tarcze hamulcowe w 1964 roku. Tamte lata okazały się przełomowe dla firmy gdyż już w latach 70-tych napis Brembo pojawił się na europejskich motocyklach dzięki dostawie dla Moto Guzzi. W roku 1975 firmę docenił Enzo Ferrari, hamulce wylądowały na wyposażeniu formuły 1 od tamtej pory Brembo stało się liderem w zakresie układów hamulcowych stosowanych w pojazdach wyścigowych.
Na przestrzeni późniejszych lat firma rozrastała się w dość szybkim tempie. Kolejne kontrakty z dużymi koncernami jak choćby Alfa Romeo, Porsche, Mercedes, Lancia, BMW, Nissan i Chrysler dało możliwość rozwoju w ciężkich latach 80-tych i wprowadzeniu wielu innowacji technicznych w późniejszych latach 90-tych. Dzięki takiemu obrotowi sytuacji po 2000 roku firma uderzyła całą silą w globalny rozwój marki. Nabyto udziały w firmach kilku innych producentów, a także powstały zakłady w 12 krajach na trzech kontynentach. Natomiast w 2003 roku powstała pierwsza fabryka w Polsce, a dokładniej na Śląsku w Dąbrowie Górniczej.
Fabryka w Dąbrowie Górniczej
Hamulce Brembo od kilku lat sukcesywnie produkowane, obrabiane i odlewane są w Polsce. Początkowo w 1995 roku koncern uruchomił w Częstochowie fabrykę zacisków hamulcowych, a 2003 roku w Dąbrowie Górniczej powstał zakład obróbki tarcz hamulcowych. Zaledwie kilka lat później bo w 2006 roku, kosztem 45 mln euro uruchomiono pierwszą odlewnię stopów żeliwa i zaczęto produkcję tarcz od podstaw. Firma mimo prężnego rozwoju nie spoczęła na laurach bo już w 2011 zarząd spółki postanowił rozbudować zakład na Śląsku o kolejną druga już odlewnie żeliwa. Inwestycja ta w chwili oficjalnego otwarcia w 2011 r. niemal podwoiła wielkość działającego od 2003 r. zakładu. Jego powierzchnia produkcyjna wzrosła wówczas do 90 000 m kw, a zatrudnienie w zakładzie znalazło aż 1 200 pracowników.
Dąbrowska fabryka działa na terenie sosnowiecko-dąbrowskiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Przygotowana przez Brembo linia technologiczna wykorzystuje własne rozwiązania koncernu. Kontrola procesu produkcji ma umożliwić m.in. blisko 99-proc. efektywność wykrywania wad, a inne rozwiązania zwiększają odzysk materiałów. Firma mimo już i tak sporego rozwoju nadal chce inwestować w rozwój obecnej fabryki.
“Nowa” fabryka w Dąbrowie Górniczej.
Obecny zakład na Śląsku jest dość pokaźny i liczy aż 90 000 m kw, jednak na zarządcach koncernu te liczby nie robią żadnego wrażenia. Już w kwietniu tego roku fabryka dostała pozwolenie na kolejną rozbudowę zakładu w specjalnej strefie ekonomicznej. Przed końcem 2016 roku prace nad rozbudową mają ruszyć pełną parą. Szacowany koszt nowej inwestycji to przeszło 100 milionów euro z czego 13 mln będzie pochodzić z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pozostałe 92 mln inwestycji pokryje sama zainteresowana rozwojem firma Brembo.
Sama inwestycja ma obejmować rozbudowę zakładu o trzecią odlewnie żeliwa, z opcją produkcji żeliwa szarego (tradycyjnie używanego do produkcji tarcz hamulcowych) i żeliwa sferoidalnego (stosowanego do odlewania zacisków przeznaczonych do lekkich pojazdów użytkowych). Inwestycja ma również objąć powstanie kolejnych 12 linii obróbczych (łącznie działają obecnie dwie odlewnie i 39 linii montażowych). Projekt przewiduje m.in. utworzenie wewnętrznego działu badawczo-rozwojowego, a także nawiązanie współpracy z jednostkami naukowymi – m.in. Politechniką Śląską. Decyzja o rozbudowie fabryki podyktowana była sporym wzrostem europejskiego popytu na tarcze hamulcowe i zaciski pływające. Dodatkowo hamulce Brembo będą montowane jako oryginalne części pojazdów z napędem na tylne koła do nowej generacji klasy E, C, S oraz do nowego Mercedesa Sprinter. Uwarunkowane to jest nowym kontraktem jaki podpisała firma Brembo z marką Mercedes-Benz.
Kolejnym znaczącym faktem który akcentowali przedstawiciele Brembo jest ekologiczny wymiar nadchodzącej inwestycji. Zastosowana technologia umożliwia m.in. wykorzystanie ciepła wytwarzanego podczas chłodzenia pieców do ogrzewania fabryki, a także odzysk bentonitu w procesie przetwarzania piasków z odlewni. Inwestycja więc ma nie tylko znaczenie strategiczne ale również ekologiczne.
Podsumowanie
Reasumując – rozbudowa obecnej fabryki o kolejne 22 tys m kw przyniesie sporo korzyści nie tylko samym zarządzającym. Dzięki tej inwestycji zatrudnienie w zakładzie lekko wzrośnie. Nowe miejsca pracy to mniejsze bezrobocie na Zagłębiu możliwość rozwoju kwalifikacji, a także gospodarki w naszym kraju. Dodatkowo materiały wykorzystywane przy produkcji podzespołów hamulcowych pochodzą w większości od polskich dostawców co napawa optymizmem.
Jakość, precyzja i wytrzymałość marki Brembo naprawdę stawia produkty tej marki na wysokim miejscu w czołowej stawce na rynkach światowych w branży hamulcowej. Ich produkty stosowane są u czołowych producentów i także w motoosporcie co przekłada się zapewne na spore zainteresowanie zwykłych użytkowników. Dlatego też produkty marki Brembo posiadamy w bogatej ofercie naszej firmy. Każdy komu przeszło przez myśl zakupić hamulce brembo powinien niezwłocznie do nas napisać bądź zatelefonować. My zadbamy już o odpowiedni dobór hamulców do potrzeb, a także upewnimy was w przekonaniu, że dokonaliście doskonałego wyboru, wybierając hamulce Brembo w firmie Martec 😉