Montaż haka holowniczego dla wielu jest ważną kwestią szczególnie w dopiero co zakupionym aucie, jeśli takowego haka on nie posiada.
Szukając auta dla siebie często kierujemy się wyborem własnych przekonań ale też zwracamy uwagę na ich dostępność. Jedną z kilku marek uwielbianych przez naszych rodaków jest Volkswagen. Modele takie jak golf, polo czy Passat są częstym widokiem na naszych drogach. Nic dziwnego gdyż są to auta niezawodne, eleganckie i trwałe.
Piekny i funkcjonalny Volkswagen Bora.
Jednym z modeli wartych uwagi, produkowanym od 1998r. jest Volkswagen Bora. Jest to wersja modelu Jetta produkowanego od 1979r., który na okres między 1998r. a 2005r. otrzymał nazwę Bora. Był spostrzegany jako dobrej klasy pojazd , który robił dobre wrażenie swoją sylwetką, będąc jednocześnie większym i droższym od przykładowego Golfa IV. Bogata gama silników połączona z 5 lub 6 stopniowa skrzynią biegów zapewniała szeroki wybór i solidną odpowiedź koncernu na zróżnicowane oczekiwania klientów. Piszę o tym samochodzie, ponieważ chciałbym również opisać Wam montaż haka holowniczego do właśnie tego modelu.
Wersja jaka odwiedziła nasz warsztat to bardzo zadbany 1,8 litrowy silnik w wersji czterodrzwiowego sedana z roku 2000.
Niedrogi, dobrej jakości hak wypinany horyzontalny H07A.
Hakiem jaki montowaliśmy do tego pojazdu jest wyprodukowany przez Auto-Hak Słupsk wpinany poziomo model H07A. Jest to tańsza wersja wypinanego automatu zwanego horyzontalnym, którego kula podlega wypięciu, jednocześnie gniazdo zabezpieczone zatyczką pozostaje widoczne pod zderzakiem samochodu. Cena tego haka holowniczego jest bardzo dobra, więc jest to nie zawyżona za dobrej jakości automat. Można go znaleźć np. tu http://www.sklepmartec.pl/index.php?d=szukaj&szukaj=H07A
Jak widać Auto-Hak H07A pasuje do wielu modeli samochodów, z racji tego, że są one oparte na tej samej płycie podłogowej:
Audi A3 (8L) 1996-2003r
Skoda OCTAVIA I 1997-2010r
VW BORA 1998-2005r
VW BORA VARIANT 1999-2005r
VW GOLF IV 1997-2003r
VW GOLF VARIANT IV 1999-2006r
Tak jest skonstruowany:
Jak przebiegał montaż haka holowniczego?
Aby zamontować hak holowniczy H07A do samochodu Volkswagen Bora z 2000r. należy sprawdzić jego kompletność. Hak był kompletny więc przystąpiliśmy do montażu. Kolejną czynnością było otwarcie klapy bagażnika i demontaż tylnego zderzaka oraz tylnych świateł pojazdu. Odsłoniliśmy w ten sposób belkę zderzeniową, którą usunęliśmy. W jej miejsce zamontujemy hak holowniczy. Wsporniki haka holowniczego wsunęliśmy w pasujące do nich otwory odsłonięte po odkręceniu belki zderzeniowej. Wsporniki przykręcamy śrubami M10x40 stosując również podkładki według załączonej do haka holowniczego instrukcji montażu.
Hak wymaga niewielkiego podcięcia zderzaka, które wykonaliśmy estetycznie w dolnej, środkowej części zderzaka (wielkość 40×80 mm). Montujemy podcięty zderzak oraz lampy świateł tylnych i proszę, hak został zamontowany poprawnie. Możemy być dumni 🙂
Pamietaj, że do haka potrzebna jest wiązka elektryczna.
Nie opisałem montażu wiązki elektrycznej, gdyż wszystko zależy od jej rodzaju – dedykowana czy uniwersalna. Jest to temat na odrębny artykuł, chociaż należy pamiętać, że mając zdemontowany zderzak i lampy należałoby zainstalować wiązkę, żeby zbędnie nie powtarzać demontażu.
Mamy nadzieję, że nasze haki holownicze będą dobrze służyły swoim użytkownikom.