Organizatorem konkursu jest brytyjski Caravan Club – działające od ponad 100 lat w Wielkiej Brytanii stowarzyszenie caravaningowe. Zrzesza około 350 tysięcy miłośników podróżowania samochodem z kempingiem. W skład konkursowego jury wchodzą zarówno członkowie Caravan Clubu, jaki i dziennikarze pism branżowych, specjalizujący się w caravaningu.
Do tegorocznego konkursu zgłoszono 47 modeli samochodów. Były one testowane – podobnie jak w poprzednich edycjach – na imitującym realne warunki drogowe torze w miejscowości Millbrook Proving w hrabstwie Bedfordshire. Samochody oceniano w sześciu kategoriach cenowych, dwóch kategoriach 4×4 (poniżej i powyżej 1800kg) oraz w klasyfikacji generalnej (spośród zwycięzców poszczególnych kategorii wybierano samochód najlepiej sprawdzający się w caravaningu). Do testów wykorzystywano przyczepy o wadze do 85 procent masy holownika.
Kryteria oceny
Co brano pod uwagę przy ocenie samochodów? Wszystko, co ma związek bezpieczeństwem i komfortem holowania. Wg jurorów dobry samochód-holownik powinien posiadać odpowiedni uciąg, solidną, odporną na ciężkie warunki konstrukcję, powinien też dawać się łatwo prowadzić. Powinien być również na tyle dynamiczny, by całym zestawem można było sprawnie wyprzedzać, a także by miał elastyczny silnik pozwalający na płynne poruszanie się po krętych drogach (bez konieczności częstej redukcji biegów). Istotne również, by w towarzystwie kempingu był odporny na podmuchy wiatru, a przy większych prędkościach zachowywał się stabilnie. Na ocenę końcową miała też wpływ skuteczność systemu hamowania, obecność systemów asystujących, ilość miejsca na ekwipunek kempingowy, a nawet sposób podłączania przewodów elektrycznych przyczepy.
Laureaci konkursu
Pora na przedstawienie tegorocznych laureatów. Zwycięzcą w klasyfikacji generalnej został VW Passat Alltrack 2.0 TDI. Samochód ten wygrał nie tylko w kategorii ogólnej, ale też wśród samochodów w przedziale cenowym 150-165 tysięcy oraz modeli z napędem na cztery koła o masie do 1800kg. Pokonał m.in. takich rywali jak: Hyundai Tucson, KIA Sportage, Nissan X-Trail, Subaru Outback czy Toyota Hillux. Zwycięski Passat może ciągnąć przyczepy o masie do 2200 kg, posiada bardzo dynamiczny i elastyczny silnik, ułatwiający jazdę po krętych górskich drogach. Testy wykazały również, iż cały zestaw zachowuje się bardzo stabilnie przy większych prędkościach oraz przy bocznych podmuchach wiatru. Dodatkową zaletą samochodu jest układ Trailer Assist. Ułatwia on – nawet niewprawnemu kierowcy – manewrowanie samochodem z przyczepą. Pozostałe plusy to przestronne wnętrze oraz duży bagażnik.
Poniżej przedstawiamy samochody, które w tym roku triumfowały w poszczególnych kategoriach, oraz głównych zwycięzców poprzednich edycji.
ZWYCIĘZCY POSZCZEGÓLNYCH KATEGORII
Najlepsze auto do 95 tys. zł – Citroen C4 Cactus R. Curl 1.6 Hdi |
Najlepsze auto od 95 do 110 tys. zł – Peugeot 308 SW 1.6 Hdi |
Najlepsze auto od 110 do 135 tys. zł – Skoda Superb 2.0 TDI |
Najlepsze auto od 135 do 150 tys. zł – VW Golf Alltrack 4M 2.0 TDI |
Najlepsze auto od 150 do 165 tys. zł – VW Passat Alltrack 2.0 TDI |
Najlepsze auto od 165 do 215 tys. zł – Mercedes E220d |
Najlepsze auto powyżej 215 tys. zł – BMW X5 xDrive |
Najlepsze auto 4×4 do 1800kg – VW Passat Alltrack 2.0 TDI |
Najlepsze auto 4×4 powyżej 1800 kg – BMW X5 xDrive |
TOWCAR OF THE YEAR – ZWYCIĘZCY WCZEŚNIEJSZYCH EDYCJI
2016 | Skoda Superb 2.0 TDI 150PS Hatch SE |
2015 | Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI BMT DSG 150PS SE |
2014 | Nissan Qashqai 1.6 dCi (130PS) Stop / Start systemu Acenta Premium |
2013 | Skoda Octavia 2.0 TDI CR 150PS Elegance |
2012 | Jaguar XF 2.2D Premium Luxury |
2011 | Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170 Bluemotion Sport |
2010 | Land Rover Discovery 4 3.0 TDV6 XS |
2009 | Volvo XC60 D5 SE Geartronic |
2008 | Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium Estate |
2007 | Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion Sport |
Szukając dobrego samochodu do holowania przyczepy, jest w czym wybierać! Prawda? Napiszcie w komentarzach, co o tym myślicie.