Przyczepa samochodowa hamowana lub nie. - MARTEC - Firma Motoryzacyjna

Blog firmowy MARTEC

Przyczepa samochodowa hamowana lub nie.

Przyczepa samochodowa hamowana lub nie.

Istnieje wiele rodzajów przyczep: towarowe, kampingowe, jedno i dwuosiowe oraz hamowane lub nie. Wybór odpowiedniej zależy od Twoich potrzeb, ale i możliwości Twojego samochodu. W niniejszym artykule postaram się odpowiedzieć na temat:

Przyczepa samochodowa hamowana lub nie.

Przed zakupem przyczepy warto sprawdzić jaką przyczepę może holować nasz samochód, niestety jesteśmy tutaj ograniczeni możliwościami samochodu i danymi w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli po przyczepę pojawisz się w firmie Martec, wtedy nasz specjalista dokładnie sprawdzi, co możesz zarejestrować i holować. Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie:

Jaką przyczepę mogę holować?

Producent samochodu uwzględnił możliwości holownicze samochodu ze względu na posiadanie przez przyczepę hamulca. I tak w rubryce O.1 dowodu rejestracyjnego Twojego auta widnieje wartość w kilogramach masy przyczepy hamowanej, natomiast w rubryce O.2 wartość w kilogramach masy przyczepy niehamowanej.

Rubryki dotyczące przyczepy

Przepisy prawa dotyczące hamulca w przyczepie samochodowej.

Polskie prawo określa pewne wymagania dotyczące hamulca przyczepy samochodowej. Sprawa przedstawia się następująco: przyczepa lekka do 750 kg nie wymaga hamulca. W hamulec najazdowy musi być wyposażona przyczepa ciężka, jeśli stosunek masy przyczepy do masy samochodu nie jest mniejszy niż 1:1,33. Czyli samochodem o masie 2000 kg możemy holować przyczepę o ciężarze 1504 kg. Hamowana musi być przynajmniej jedna oś przyczepy. Jeśli stosunek masy samochodu i przyczepy jest mniejszy niż 1:1,33 przyczepa musi być wyposażona w hamulec uruchamiany z pozycji kierowcy.

Typ hamulca- bębnowy.

Przyczepy samochodowe wyposażone w hamulec najazdowy, czyli bezwładnościowy, posiadają specjalny przesuwny zaczep oraz zespół cięgien. Siła bezwładnościowa przyczepy w czasie hamowania samochodem działa na zaczep przesuwając go w stronę przyczepy, ten naciąga cięgna, które rozchylają szczęki, a te trą o bęben zamocowany na osi przyczepy i w ten sposób wyhamowują przyczepę. Jest to bardzo prosta i efektywna zasada działania.

Oś hamowana przyczepy

Dodatkową funkcją hamulca przyczepy jest możliwość jego ręcznego zaciągnięcia.

Jeśli kupisz przyczepę lekką, niehamowaną będziesz miał nieco ograniczone możliwości holownicze, choć wielu one wystarczają. Zakup przyczepy hamowanej zwiększa możliwości holownicze samochodu – możemy holować przyczepy o masie całkowitej większej niż 750 kg. Aby zgodnie z przepisami holować musisz zastosować się do wymagań prawa jazdy oraz producenta samochodu i przyczepy, jak również możliwości holowniczych haka holowniczego. Dużo tych wymogów, ale mają one na celu zapewnienie bezpieczeństwa nam oraz innym uczestnikom ruchu drogowego, a to jest najważniejsze.

Regulacja hamulca.

Kwestią posiadania odpowiednich umiejętności jest dobre ustawienie hamulca. Warto to powierzyć specjaliście, aby mieć pewność właściwego i niezawodnego działania. Zobacz również ciekawy wpis na forum polskicaravaning.pl

Plusy przyczepy z hamulcem.

Przyczepa hamowana poza zwiększonymi możliwościami holowniczymi poprawia bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Hamulec przyczepy przejmuje siły oddziałujące na zespół pojazdów dzięki czemu:

  • wydłuża się żywotność hamulców w samochodzie,
  • skraca się droga hamowania – o 17 %
  • pojazd zatrzymuje się o 1/4 szybciej
  • pozwala na efektywniejsze oraz bezpieczniejsze hamowanie zespołem pojazdów szczególnie na łukach drogi, kiedy to łatwo o wypadnięcie przyczepy z toru jazdy.

Minusy hamulca najazdowego.

Niestety rozwiązanie z hamulcem najazdowym choć jest bardzo pożyteczne nie jest idealne. Występuje kłopot blokowania kół przyczepy podczas cofania. Jednak nowsze modele posiadają specjalną dźwignię umożliwiającą cofanie z przyczepą. Warto więc zakupić przyczepę z hamulcem najazdowym ze względu na atuty tego typu rozwiązania.

Przyczepa wyposażona w hamulec bezwładnościowy nie zawsze będzie nam potrzebna, gdyż często wystarczy lekka przyczepa niehamowana, jednak dla osób z większymi wymaganiami holowniczymi przyczepa z hamulcem będzie bardzo dobrym rozwiązaniem, umożliwiającym maksymalne wykorzystanie możliwości holowniczych Twojego samochodu oraz odpowiednie dla Twoich wymagań.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz korzystać z tych tagów i atrybutów HTML : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>