Wymiana hamulców po 60 tys. km – Skoda Fabia. Poradnik demontażu i montażu
Witaj! Przechodzimy do kluczowej tematyki bezpieczeństwa, czyli układu hamulcowego. Fraza „Wymiana hamulców po 60 tys. km – Skoda Fabia” idealnie łączy konkretny model samochodu (Skoda Fabia), interwał serwisowy oraz rodzaj części, co jest świetną frazą Long-Tail i buduje eksperckość w temacie części motoryzacyjnych.
Wymiana hamulców w samochodzie, to czynność eksploatacyjna, która wcześniej czy później spotyka każdego właściciela czterech kółek. Jest to element kluczowy dla bezpieczeństwa, dlatego jego regularna diagnostyka układu hamulcowego jest absolutną koniecznością. Nasza firmowa Skoda od ostatniej wymiany przejechała przeszło 60 tysięcy kilometrów. Jak spisały się klocki i tarcze hamulcowe Sieger po takim przebiegu? Jak wyglądała i przebiegła wymiana hamulców po 60 tys. km – Skoda Fabia? To właśnie postaramy się Wam w poniższym artykule przybliżyć, prezentując jednocześnie profesjonalną procedurę serwisową.
Interwał wymiany hamulców zależy od wielu czynników: stylu jazdy, warunków drogowych i jakości samych komponentów. Przebieg 60 000 km na jednym zestawie to wynik, który można uznać za bardzo przyzwoity, szczególnie w przypadku samochodu eksploatowanego w zróżnicowanych warunkach miejsko-trasowych. Czas przyjrzeć się, jak przebiegała u nas wymiana hamulców Sieger w Skodzie.
Demontaż starych komponentów Sieger: Ocena zużycia
Na warsztat samochodowy wjechała nasza firmowa Skoda po przejechaniu wspomnianych wcześniej 60 tysięcy kilometrów. Ten spory przebieg został zrobiony na wcześniej zamontowanym zestawie hamulcowym marki Sieger. Po wjechaniu autem na stanowisko naprawcze, wzięliśmy się za demontaż starych klocków i tarcz hamulcowych. Zanim jednak przystąpimy do pracy, warto przy tej okazji skontrolować sobie zużycie elementów zawieszenia (np. luz na sworzniach wahaczy czy stan gum) i w razie potrzeby dokonać niezbędnych napraw uszkodzonych elementów.

Po skontrolowaniu luzów i odkręceniu kół jezdnych, zabraliśmy się za demontaż zacisku. Pierwszą czynnością jest usunięcie gumek zabezpieczających prowadnice, a następnie wykręcenie tychże prowadnic. Zacisk hamulca powinien puścić bez żadnego problemu. Ewentualnie będziemy musieli użyć nieco siły lub dużego płaskiego wkrętaka, by delikatnie go podważyć. Gdy zacisk ustąpił, mamy dostęp do naszych starych, zasłużonych klocków.

Klocki i tarcze hamulcowe Sieger po przebiegu 60 tys. km – Werdykt eksperta
Ku zdziwieniu wszystkich, stare klocki Sieger, które miały zrobione przeszło 60 tysięcy kilometrów, okazały się być jeszcze w całkiem niezłej kondycji. Przypuszczalnie bez wymiany w krótkim czasie by się nie odbyło, ale ich stan nie wskazywał na aż tak duży przebieg. Po wyciągnięciu klocków z jarzma zacisku okazało się, że mają jeszcze po ok. 4 mm okładziny ciernej na stronę. Co przy tym udokumentowanym przebiegu daje całkiem przyzwoity wynik i świadczy o wysokiej żywotności klocków hamulcowych tej marki.

Demontaż tarczy hamulcowej jest banalnie prosty – wystarczy odkręcić śrubę centrującą. Czasami zdarza się, że tarcza mocno „przykleja się” do piasty ze względu na korozję; wówczas pomoże opukanie jej młotkiem (nie za mocne, by nie uszkodzić piasty!). Tu też naszym oczom ukazał się ciekawy widok. Pomimo dość sporego przebiegu, tarcze nie wyglądały na bardzo zużyte. Miały wytłoczony lekki rant i ślady korozji wewnątrz wentylacji (zdj. poniżej), ale ich stan zdecydowanie nie wskazywał na aż tak wysoki przebieg. Świadczy to o wytrwałości tarcz hamulcowych Sieger.

Montaż nowych tarcz i klocków – Procedura kluczowa dla bezpieczeństwa
Czyszczenie piasty i kontrola bicia osiowego tarczy
Przed zamontowaniem nowej tarczy należy pamiętać o bardzo ważnej rzeczy: oczyszczeniu piasty zarówno na powierzchni czołowej, jak i występie. Jakikolwiek brud, korozja i zanieczyszczenie mogą mieć wpływ na bicie osiowe tarczy, co jest przyczyną drgań podczas hamowania. Piastę należy dobrze wyczyścić szczotką drucianą (ręczną lub automatyczną) oraz za pomocą środków odtłuszczających. Następnie można sprawdzić bicie osiowe piasty. Jeśli odchyłka jest większa niż 0,2 mm, oznacza to, że piasta jest krzywa i nie nadaje się do dalszej eksploatacji.
Po wyjęciu nowej tarczy z opakowania należy ją oczyścić z obu stron za pomocą środka odtłuszczającego, usuwając smar konserwujący i pozostałe zanieczyszczenia (zdj poniżej).

Tarcze przykręcamy śrubą centrującą do piasty oraz chwilowo śrubami kół. Upewniamy się, że tarcza jest idealnie dopasowana. Sprawdzamy za pomocą przyrządu bicie osiowe tarczy. Jeśli jest powyżej 0,15 mm, tarcze nie nadają się do eksploatacji i nie należy ich używać! Na szczęście po zamontowaniu naszej tarczy, nie mieliśmy takiego problemu, dlatego nasza wymiana hamulców przeszła do dalszego etapu.
Przygotowanie zacisku i montaż klocków Sieger
Przed zamontowaniem nowych klocków należy dobrze oczyścić miejsce osadzenia klocka w jarzmie zacisku. Następnie należy odkręcić zbiorniczek płynu hamulcowego i wcisnąć tłoczek za pomocą wyciskacza. Pamiętajmy, by sprawdzić stan gumowej osłony tłoka – jej uszkodzenie to krótka droga do zapieczenia zacisku. Po wciśnięciu tłoczka warto sprawdzić poziom płynu w zbiorniczku; ewentualny nadmiar należy usunąć, aby nie doszło do przelania.

Drobnoziarnistym papierem ściernym czyścimy prowadnice. Pastą montażową (np. Plastilube dołączoną do zestawu) smarujemy krawędzie styku płytki klocka z jarzmem oraz wyczyszczone prowadnice (zdj poniżej). WAŻNE: Nie smarujemy płytki ciernej ani żadnego elementu, który ma styk z powierzchnią tarcia!

Następnie montujemy nowe klocki Sieger. Jeśli w zestawie jest czujnik zużycia klocka, należy go podpiąć. Całość zakładamy na tarcze i przykręcamy do jarzma, dokręcając finalnie kluczem dynamometrycznym z siłą 30 Nm. Po dokręceniu zakładamy gumowe osłonki zabezpieczające. Montujemy koło jezdne i po opuszczeniu na podłoże dokręcamy je z siłą 120 Nm, również używając klucza dynamometrycznego. Gotowe!
WAŻNE! Procedura docierania i wyjazd z warsztatu
Pamiętajmy: Przed wyjazdem ze stanowiska napraw należy wcisnąć kilkakrotnie pedał hamulca, aż zacznie stawiać wyczuwalny opór. Umożliwi to nowym klockom przyjęcie prawidłowej pozycji. Zanim to zrobisz, samochód w ogóle nie hamuje!
Kolejnym ważnym elementem po wymianie tarcz i klocków jest ostrożna jazda i unikanie gwałtownego hamowania przynajmniej przez pewien czas (przejechane ok. 200−300 km). Jest to tzw. docieranie hamulców, które pozwala na właściwe ułożenie się klocka i dopasowanie do tarczy. Nowo założony zestaw ma na początku mniejszą skuteczność hamowania!
Nowe klocki i tarcze Sieger – Opłacalna alternatywa
To pytanie zadaje sobie wielu z nas: tanie, drogie czy może markowe? Nasza odpowiedź jest prosta: dobre, czyli takie, które zapewnią nam bezpieczeństwo, bez względu na przebieg. Zestaw tarcz i klocków marki Sieger, który przedstawiliśmy, wydaje się być świetną alternatywą w segmencie „cena-jakość”. Cechuje ich solidne wykonanie, wysoka wytrwałość oraz kultura pracy, co potwierdza ich stan po 60 tys. km. Taki stosunek ceny do jakości jest idealny dla codziennej eksploatacji.
Oczywiście, polecamy też innych producentów, o czym pisaliśmy TUTAJ. Większość producentów dostępna jest w firmie Martec, gdzie wykwalifikowany personel dobierze odpowiedni zestaw hamulców do Waszego samochodu, niezależnie od tego, czy szukasz zestawu na co dzień, czy do zastosowań sportowych.