Dla wielu z nas przyczepa samochodowa stanowi ważny pojazd pomagający w pracy zawodowej, na działce, handlu oraz wypoczynku. Jednak chociaż często ją holujemy nie ma szkół ani egzaminów – szczególnie w przypadku lekkich modeli – które uczyłyby jazdy z przyczepą. Musimy zdać się na własną wiedzę, umiejętności oraz doświadczenie, aby poruszać się bezpiecznie z przyczepą po naszych drogach. Jazda z przyczepą samochodową – kilka porad.
Wymagania techniczne oraz prawne holowania przyczepy.
Podstawowym wymogiem jeśli chcemy holować przyczepę jest zamontowanie w naszym samochodzie haka holowniczego oraz wiązki elektrycznej. Najlepiej zainwestować w solidny produkt dostępny w profesjonalnych sklepach. Kolejny krok to zakup odpowiedniej do naszych potrzeb przyczepy, odpowiedniej do możliwości holowniczych naszego samochodu. Pozostaje jeszcze spełnić wymagania prawne dotyczące rejestracji haka, przyczepy oraz uprawnień kierowania pojazdem. Jeśli wszystkie te warunki zostały spełnione możemy już myśleć o wyjeździe na drogę.
Przed wyruszeniem w trasę upewnijmy się, że hak w samochodzie jest w dobrym stanie, np. czy kula nie jest skorodowana. Skontrolujmy też gniazdo elektryczne i zobaczmy, czy po podłączeniu przyczepy jej światła działają prawidłowo. A także czy koła w przyczepie nie wymagają uzupełnienia powietrza.
Pamiętaj, że samochód musi mieć odpowiednią moc aby pociągnąć Twoją przyczepę. Nie możesz przekraczać dopuszczalnych wartości w rubrykach O.1 i O.2 dowodu rejestracyjnego twojego auta.
Ruszamy w drogę z przyczepą…
Samochód ze sprzężoną przyczepą prowadzi się inaczej niż samo auto, zajmuje też więcej miejsca, dłużej hamuje i wolniej rusza. Dlatego należy utrzymywać większy dystans od poprzedzających nas pojazdów, jechać wolniej i ostrożniej. Ciągnąc przyczepę należy delikatnie przyspieszać i hamować. Na wyprzedzanie innych pojazdów decyduj się tylko wtedy jeśli masz odpowiednią ilość miejsca i czasu na taki manewr. Ustąp miejsca jeśli ktoś będzie chciał wyprzedzić Ciebie. Gdy prowadzimy zestaw samochodu z przyczepą musimy pamiętać o tym, że na łukach, szczególnie ostrych, takich jak na skrzyżowaniach, powinniśmy brać zakręt szerzej, by nie ściąć szczytu.
Pamiętaj o Kodeksie Ruchu Drogowego który ogranicza prędkość poruszania się zespołem pojazdów do 50 km/h w obszarze zabudowanym. 70 km/h poza miastem i 80 km/h na drodze ekspresowej lub dwujezdniowej mającej co najmniej dwa pasy ruchu dla każdego kierunku.
Powinieneś też unikać dużych prędkości w trakcie zmian kierunku ruchu, bo szczególnie na śliskiej nawierzchni przyczepę może wynieść na zewnętrzną stronę. Podobnie przy wyższych prędkościach może dojść do kołysania lub skakania przyczepy, nawet jeśli jest w dobrym stanie technicznym. Może to prowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji. Jeśli przyczepa zacznie wypadać z toru jazdy, kołysać się na boki, trzeba płynnie przyhamować. Unikajmy kontrowania kierownicą, hamowania pulsacyjnego i dodawania gazu. Szczególnym manewrem jest cofanie, które tylko po przećwiczeniu i zdobyciu doświadczenia nie sprawia trudności.
Jeśli pojawiają się jakiekolwiek stuki, niewymuszone kołysanie mogące świadczyć o problemach technicznych pojazdu skontroluj je i usuń (może to być zużyta kula hak, zaczep lub łożyska koła).
Jeśli weźmiesz pod uwagę wszystkie te podpowiedzi może unikniesz problemów z holowaniem przyczepy. Zdobywając doświadczenie wystrzegaj się brawury. Oby wszystkie nasze podróże były bezpieczne i kończyły się osiągnięciem celu.