Dlaczego klocki hamulcowe piszczą? - MARTEC

Blog firmowy MARTEC

Dlaczego klocki hamulcowe piszczą?

Dlaczego klocki hamulcowe piszczą?

Czasami klocki hamulcowe piszczą od razu po wymianie, czasami po przejechaniu kilkuset, a nawet kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Piski to efekt wibracji, w którą wpada klocek w kontakcie z tarczą hamulcową. Jaka jest tego przyczyna? Zastanawiacie się, czy winę ponosi sprzedawca, który sprzedał wam kiepskiej jakości produkt? A może mechanik, który niezbyt dokładnie wykonał swoją pracę? Powstrzymajcie swoje nerwy na wodzy! Przyczyna może tkwić gdzie indziej.

Klocki hamulcowe piszczą? – NAJCZĘSTSZA PRZYCZYNA

Hałasowanie klocków w zdecydowanej większości przypadków jest efektem nadmiernego ich zużycia. Metalowe elementy zużytego klocka (do nich przytwierdzona jest okładzina cierna, która się zużywa) zaczynają trzeć o tarczę lub bęben, wpadają w rezonans i wtedy klocki hamulcowe piszczą. W takiej sytuacji konieczna jest ich wymiana. Jeśli chcemy uniknąć zniszczenia tarcz oraz dodatkowych kosztów, powinniśmy zrobić to niezwłocznie.

klocki hamulcowe piszczą

W przypadku niektórych modeli klocków stosowana jest specjalna warstwa cierna, która – zgodnie z zamierzeniem twórców – ma piszczeć! Umieszcza się ją w ostatniej części okładziny. Dzięki temu klocki “odzywają się”, zanim ulegną całkowitemu zużyciu i nim dojdzie do poważnego uszkodzenia tarcz. Głośny pisk ma nas zmobilizować do jak najszybszej wizyty w serwisie.

ZANIECZYSZCZENIA

Klocki hamulcowe piszczą również, na skutek nagromadzenia się w mechanizmie hamulcowym zanieczyszczeń. Powodują one jego zacieranie się, czego konsekwencją jest brak płynnej pracy zacisku. Wskutek częstego tarcia klocka o tarczę dochodzi do przegrzania okładziny ciernej, przegrzanie zaś nieodwracalnie zmienia jej strukturę. Taka sytuacja może się zdarzyć np. wtedy, gdy mechanizm hamulcowy zostanie niedokładnie oczyszczony w trakcie montażu. Rozwiązaniem może się okazać rozebranie, dokładne oczyszczenie zacisków oraz jarzm klocków. Warto to zrobić niezwłocznie. Generalnie, cały mechanizm hamulcowy powinien działać płynnie; jeśli nie działa, skutki tego staną się prędzej czy później odczuwalne.

gda-5-frein

NIERÓWNE TARCZE

By nowe klocki spełniały swoją rolę (i by nie drażniły nas niepożądanymi odgłosami), powinny być montowane na dobrej jakości, a przede wszystkim równych tarczach. Pół biedy, gdy mamy do czynienia z niewielkimi nierównościami. Tarcze i klocki po przejechaniu kilkunastu kilometrów powinny się same ułożyć. Gdy zakładamy nowe klocki na używane już tarcze, z reguły konieczne jest ich przetoczenie (wyrównanie powierzchni). Co się stanie, gdy taki zabieg jest konieczny, a my tego nie zrobimy? Gdy okładzina cierna klocka styka się z tarczą na całej swej powierzchni, temperatura wywołana tarciem, rozkładana jest równomiernie. Gdy styka się z nią tylko częściowo (np. wskutek nierówności na tarczy), może dojść do przegrzania klocka. Okładzina pod wpływem wysokiej temperatury potrafi zmienić swoje właściwości, a to z kolei prowadzi do pisków.

RODZAJ MIESZANKI CIERNEJ ORAZ STYL JAZDY

A czy rodzaj mieszanki ciernej zastosowanej w danym klocku ma znaczenie? Jak najbardziej! Klocki używane do celów sportowych mogą “dawać o sobie znać”, gdy są zimne, ale gdy się już odpowiednio rozgrzeją, “milkną”. Gdybyśmy w sportowym samochodzie – biorącym np. udział w wyścigu – zamontowali “standardowy” klocek, na skutek dużego obciążenia jego okładzina szybko uległaby przegrzaniu i straciła swoje właściwości. Dlatego do celów sportowych stosowane są materiały, które nie zawiodą w ekstremalnych warunkach. Piszczeć będzie zarówno nierozgrzany klocek sportowy (ponieważ taka jest jego natura), jak również “standardowy” klocek, który ulegnie przegrzaniu. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej to o sportowych klockach to zapraszamy TUTAJ gdyż pisaliśmy wcześniej o tym rozwiązaniu.

stopotch

CENA I MARKA KLOCKÓW

Czy chcąc mieć pewność, że klocki nie będą piszczały, należy kupować te najdroższe i markowe (np. takie za 300 złotych)? A może wystarczy wyłożyć na ten cel kilkadziesiąt złotych? Czy cena i marka klocka ma znaczenie? Odpowiadamy: jak najbardziej ma! Nie oznacza to jednak, że tańsze produkty, nadają się tylko do kosza. Dlaczego? Ponieważ każdy (podkreślmy: KAŻDY) producent, chcący wprowadzić swój produkt na rynek, musi spełniać określone normy jakościowe. Warto przy tym pamiętać, że najbardziej wyśrubowane normy muszą spełniać firmy pracujące na rzecz koncernów samochodowych. Klocki dostarczane na pierwszy montaż – z uwagi na kosztowne i czasochłonne badania – będą droższe od tych sprzedawanych w tzw. dystrybucji wolnorynkowej (aftermarket).

Klocki produkowane pod potrzeby koncernów będą bardziej uniwersalne; są przygotowywane dla różnych grup kierowców, do jazdy w różnych warunkach drogowych, z różną prędkością. Z kolei producenci tańszych klocków skupiają się głównie na zaspokojeniu potrzeb najliczniejszej grupy odbiorców, potrzeb tzw. przeciętnego użytkownika (średnia jazda do 100 km/h, średnia moc silnika, łatwe warunki jazdy, niezbyt intensywne korzystanie z hamulców). Jeśli należymy do tej drugiej z grup (a większość z nas należy), nie powinniśmy zawieść się ani na klockach za 300 złotych, ani na tych za kilkadziesiąt.

siegerblog

klocki hamulcowe piszczą – WIEDZA W PIGUŁCE

Dobry klocek, to taki klocek, który będzie odpowiadał naszym potrzebom (stylowi jazdy, mocy silnika, warunkom, w których będziemy go użytkowali). To klocek wykonany z dobrej jakości mieszanki ciernej oraz wyposażony w tłumiki drgań. Cechy te może jak najbardziej spełniać komplet za kilkadziesiąt złotych. Jeśli zostanie on właściwie zamontowany (w sprawnie działającym mechanizmie hamulcowym, na dobrej jakości, równych tarczach) oraz będzie właściwie użytkowany (np. nie zostanie przegrzany) – to nie powinien sprawiać nam żadnych kłopotów.

Piszczeć będzie klocek, który: *zużył się lub jest bliski zużyciu; *zamontowany został w mechanizmie źle oczyszczonym, nie pracującym płynnie; *zamontowany został na nierównej lub złej jakości tarczy; *uległ przegrzaniu; *wykonany ze złej jakości mieszanki ciernej; *źle dobrany do do stylu jazdy, który preferujemy.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Możesz korzystać z tych tagów i atrybutów HTML : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>