Budowa oraz elementy haka holowniczego to dość ważny, choć często pomijany temat. Nic dziwnego, bo kto by się nad tym zastanawiał.
Hak holowniczy choć nie wygląda na bardzo skomplikowany, to jednak jego konstrukcja wymaga sporej wiedzy oraz umiejętności i urządzeń, aby powstał wyrób bezpieczny i niezawodny. W tym artykule chciałbym opisać krótko budowę oraz elementy haka holowniczego. Wiedza ta jest niezbędna przy zakupie, aby nie zostać oszukanym przez nieuczciwych sprzedawców, który oferują tylko część haka i kuszą niską ceną. Takie oferty spotkać można na portalu Allegro, który niestety nie weryfikuje uczciwości ofert.
Budowa oraz elementy haka holowniczego.
Hak holowniczy musi być dopasowany do odpowiedniego modelu oraz rocznika samochodu, a to w związku z różnicami w budowie podwozia samochodów oraz innym systemem mocowania haka do konstrukcji pojazdu. W związku z tym nie ma jednego uniwersalnego haka holowniczego, ale występuje ich wiele rodzajów oraz typów. Pomimo tego ogólna zasada budowy haka holowniczego jest podobna we wszystkich jego rodzajach.
Belka główna haka holowniczego
Podstawowym elementem konstrukcyjnym haka holowniczego jest belka mocująca, do której zamocowane są kształtowniki mocujące hak do samochodu oraz uchwyt kuli haka. Belki wykonane są z stalowych rur lub profili zamkniętych w kształcie kwadratu lub prostokąta. Belki mogą być proste lub wygięte pod różnym kątem. Nie każda belka jest symetryczna. Często występują różnice w jej zakończeniach. Belka może mieć długość od kilkudziesięciu centymetrów do ponad jednego metra.
Wsporniki boczne belki haka
Zakończenia na końcach belki – kształtowniki – mają za zadanie zamocowanie jej do miejsc montażowych haka w samochodzie. Uchwyty te mają różną wielkość i kształt, w zależności do potrzeb montażu. Przeważnie wykonane są z ciętej blachy o grubości 8 – 10 milimetrów, lecz mogą również wystąpić jako ceowniki lub kątowniki. Zdarza się, że wzmacniane są specjalnymi tulejami oraz posiadają dospawane nakrętki do śrub montażowych.
Czasami jako element haka holowniczego występują dodatkowe elementy, które mają za zadanie umożliwienie montażu w trudno dostępnych lub specyficznych miejscach, lub wzmocnienie konstrukcji.
Kula – najważniejsza część haka holowniczego
W ten sposób mamy zamontowana belkę haka holowniczego do samochodu. Pozostaje jeszcze zamontować kulę, dzięki której będziesz mógł holować przyczepę. Do tego celu służą uchwyty kuli oraz gniazdo kuli, które najczęściej znajdują się na środku belki. Są to dwa ucha, do których przykręcamy kulę lub gniazdo kuli wypinanej. W przypadku niemieckiej Westfalii gniazdo wygląda nieco inaczej, ale również montowane jest do belki haka holowniczego. W ten sposób potrzebujemy tylko kulę, która jest kolejnym elementem haka i już praktycznie moglibyśmy holować.
Uchwyt gniazda elektycznego
Jednak, aby holować po drogach publicznych musimy zastosować się do obowiązujących przepisów, a te wymagają oświetlenia naszej przyczepy. Dlatego kolejnym elementem haka holowniczego jest uchwyt na gniazdo wiązki elektrycznej. Blaszka gniazda może być przykręcana do uchwytów kuli lub na stałe przyspawana do belki haka. Spotykane są również egzemplarze chowane za zderzak, najczęściej w przypadku haków z kulą wypinaną pionowo.
Elementy złączne i instrukcja niezbędne do montażu haka
Wszystkie te elementy łączymy ze sobą oraz samochodem za pomocą zestawu śrub, podkładek i nakrętek, według dołączonej do haka holowniczego instrukcji montażu . Dodatkowe elementy takie jak zawleczki zabezpieczające oraz zestaw dwóch kluczyków i zaślepki gniazda w przypadku kul wypinanych również są niezbędnymi elementami haka holowniczego.
Tabliczka znamionowa z homologacją haka
Ostatnim elementem jest tablica lub naklejka znamionowa, bez której nie zarejestrujemy naszego haka. W dobrych sklepach z hakami holowniczymi dostaniesz również kapturek na kulę haka, osłaniający go przed czynnikami atmosferycznymi. W naszej firmie każdy może otrzymać osłonkę za darmo, bo nic tak nie boli specjalistów od haków jak widok gołej, niezabezpieczonej kuli narażonej na czynniki atmosferyczne. Takie małe zboczenie 🙂
Ufff… czas na podsumowanie 🙂
Wszystkie wyżej wymienione elementy składają się na kompletny hak holowniczy. Wystarczy doposażyć go jeszcze w zestaw elektryczny, który należy dokupić oddzielnie i po zamontowaniu oraz zarejestrowaniu możemy już holować naszym samochodem przyczepy lub wozić na haku bagażniki rowerowe lub inne.
Wybierając sklep przy zakupie haka holowniczego niekoniecznie kierujcie się ceną haka, gdyż może ona nie uwzględniać wszystkich, niezbędnych elementów haka. Sprawdzajcie wszystko drobiazgowo, nie dajcie się skusić nieuczciwym sprzedawcom. Wybierajcie haki holownicze, które dostarczane są przez profesjonalnie działające firmy o dobrej reputacji i z dobrą opieką także po sprzedaży.
Nieskromnie polecamy naszą firmę. Zrobimy wszystko, by nie zawieść Twoich oczekiwań!