Homologacja klocków hamulcowych - co powinieneś wiedzieć? - MARTEC - Haki Holownicze - Bagażniki na Rowery - Tarcze Klocki Hamulcowe

Blog firmowy MARTEC

Homologacja klocków hamulcowych – co powinieneś wiedzieć?

Homologacja klocków hamulcowych – co powinieneś wiedzieć?

Czym jest homologacja klocków hamulcowych? Dlaczego wybierać tylko części certyfikowane? Co to jest ECE R90, a czym standard OE/OES? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

CZEMU WYBIERAĆ KLOCKI HOMOLOGOWANE?

Chciałbyś mieć pewność, że zamontowane w twoim samochodzie klocki hamulcowe nie zawiodą? Kupuj tylko produkty, który przeszły proces odpowiedniej certyfikacji. Bez obaw kupować można zarówno klocki z oznaczeniem R90, jaki i części oryginalne, sygnowane znakiem firmowym konkretnego producenta samochodów (OE/OES). W przypadku produktów certyfikowanych mamy pewność, iż spełniają przynajmniej podstawowe normy bezpieczeństwa. Z daleka powinno z kolei się omijać produkty niecertyfikowane lub z oznaczeniami niewiadomego pochodzenia. Jeśli zdecydujemy się na ich zakup, ryzykujemy – nawet swoim życiem.

homologacja klocków

HOMOLOGACJA KLOCKÓW HAMULCOWYCH: CO TO TAKIEGO?

Homologacja to nic innego, jak pozwolenie na użytkowanie określonego urządzenia w danym kraju. Nim konkretny produkt, np. klocek hamulcowy, zostanie wprowadzony do sprzedaży, powinien przejść szereg wskazanych w przepisach testów. Gdy wynik takiego „sprawdzianu” jest pozytywny, producent uzyskuje odpowiednie zezwolenie, natomiast użytkownicy gwarancję bezpieczeństwa.

HOMOLOGACJA KLOCKÓW HAMULCOWYCH: ECE R90

W rzeczywistości, homologacja ECE R90 jest to pewnego rodzaju standard, określający liczbę i rodzaj testów, którym klocki hamulcowe powinny zostać poddane, nim zostaną dopuszczone do użytkowania. Obowiązek jego przestrzegania został wprowadzony w 2001 roku. Dyrektywa unijna, w której określono wspominany standard (98/12 Anex 15), obowiązuje dziś w większości krajów europejskich, w tym także w Polsce. Podlegają mu klocki (a także szczęki hamulcowe) rozprowadzane w ramach tzw. dystrybucji wolnorynkowej (aftermarket). W konsekwencji, testy w ramach tego certyfikatu trwają 3-5 godzin, w celu sprawdzenia takich parametrów jak: czułość ciśnieniowa, prędkościowa oraz fading lekki (spadek skuteczności hamowania w warunkach lekkich).

50d04186a1b6701

HOMOLOGACJA KLOCKÓW HAMULCOWYCH: OE/OES

OE/OES to standard wymagany przez producentów samochodów. Podlegają mu materiały oryginalne, stosowane na pierwszy montaż. Testy OE/OES trwają dużo dłużej niż w przypadku R90 (6-12 miesięcy), aczkolwiek mają też dużo większy zakres. Prócz parametrów wymienionych w punkcie powyżej, sprawdzane są także: fading ciężki, czułość temperaturowa, przewodność cieplna, hałaśliwość oraz zużycie klocków oraz tarcz. Jak widać, w wyniku tego wymagania dotyczące oryginalnych części są o wiele bardziej restrykcyjne, niż w przypadku produktów aftermarketowych.

R90 OE / OES
Czułość ciśnieniowa Tak Tak
Czułość prędkościowa Tak Tak
Czułość temperaturowa Tak
Fading lekki Tak Tak
Fading ciężki Tak
Przewodność cieplna Tak
Judder Tak
Hałaśliwość Tak
Zużycie – klocki Tak
Zużycie – tarcze Tak
Czas trwania testu 3-5 godzin 6-12 miesięcy

JAK CZYTAĆ OZNACZENIA?

Certyfikowane produkty (zarówno oryginalne jak i aftermarketowe) powinny być odpowiednio oznakowane. Przykładowo, na klockach hamulcowych, które uzyskały homologację R90, znajdziemy ciąg kilkunastu znaków, np. E11 90 R-01804/9545. Jak je zatem rozszyfrować?

E11 Numer jednostki/kraju, w którym certyfikat został wydany
90 R Oznaczenie zdobytego certyfikatu
01 Numer wydania regulacji
804 Typ okładziny hamulcowej
9545 Typ płytki mocującej

Dodajmy, że razem z certyfikowanymi klockami powinniśmy otrzymać instrukcję montażu w języku kraju, w którym są one sprzedawane. Na opakowaniu powinniśmy znaleźć wspomniane wyżej oznaczania, a także informację dotyczącą marki i typu samochodu, do którego wyrób jest przeznaczony, datę produkcji oraz nazwę i znak handlowy producenta.

Jeśli chodzi o oryginalne części, te z reguły zawierają oznaczenia pozwalające zidentyfikować producenta klocków (np. Ferodo), twórcę systemu hamulcowego (np. TRW) oraz marki, dla której zostały wyprodukowane (np. Daimler-Chrysler). Pozostałe oznaczenia literowo-cyfrowe oznaczają datę produkcji czy numer partii. Informacje te znajdziemy zarówno na samym klocku, jak i na opakowaniu.

2005

HOMOLOGACJA KLOCKÓW HAMULCOWYCH: PODSUMOWANIE

Podsumowując, z powyższej analizy wynika, że klocki certyfikowane certyfikowanym nie są równe. Istnieje znaczna różnica, albowiem między klockami z grupy „aftermarket” a częściami oryginalnymi. Nie oznacza to jednak, że te pierwsze nadają się tylko do kosza. Również one będą bez wątpienia spełniać podstawowe wymogi bezpieczeństwa, choć kryteria, wedle których przyznawana jest im homologacja, nie są tak wyśrubowane, jak w przypadku produktów OE/OES.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz korzystać z tych tagów i atrybutów HTML : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>