Hak holowniczy chociaż nie jest urządzeniem bardzo skomplikowanym wymaga od Ciebie pewnych zabiegów, aby utrzymać go w dobrym stanie. Zapewni Ci to bezpieczne i niezawodne funkcjonowanie połączenia przyczepy z samochodem podczas holowania.
Jak dbać o hak holowniczy?
Hak holowniczy w większości przypadków wykonany jest z metalu. Choć trwale zabezpieczony przed korozją różnymi sposobami malowania lub ocynkowania może ulec korozji. Narażona jest na to szczególnie kula haka, która pod wpływem tarcia z zaczepem kulowym pozbywa się zabezpieczającej ją warstwy farby. W związku z tym nieosłonięta przed czynnikami atmosferycznymi może zacząć korodować. Aby tego uniknąć wymagane jest pokrywanie główki kuli smarem oraz nakładanie na nią specjalnego kapturka. Stanowi to zabezpieczenie przed deszczem, śniegiem, piaskiem, solą.
Smar ma również na celu zmniejszenie tarcia pomiędzy kulą haka a zaczepem przyczepy, co wpływa na trwałość tych połączeń.Nie wystarczy jednak nałożyć smaru i gotowe. Trzeba go przed zapięciem przyczepy wymieniać na nowy, aby usunąć zmieszane ze starym zanieczyszczenia. Podobnie należy postąpić z resztkami smaru, które zawsze znajdują się wewnątrz zaczepu kulowego. Taka konserwacja haka holowniczego zapewni bezpieczne i trwałe połączenie przyczepy z samochodem.Istnieje jednak sytuacja, w której smar jest niewskazany. Kula musi być oczyszczona i sucha dla nowszych modeli zaczepów oraz bagażników rowerowych montowanych na kuli haka. Warto o tym pamiętać, aby uniknąć niekontrolowanego przechyłu bagażnika.Oto przykład pojawiających się czasem zabezpieczeń. Nie zawsze spełniały one swoje zadanie, choć pomysłowości można pozazdrościć.
Problemy z instalacją elektryczną.
Innym problemem mogą być zaśniedziałe styki w gnieździe lub wtyczce instalacji elektrycznej, które nie gwarantują poprawnego działania świateł przyczepy. W takiej sytuacji najlepiej wymienić te podzespoły na nowe.Nawet najlepsze środki oraz nasza dbałość nie uchronią sprzęgu haka z przyczepą przed naturalnym zużyciem. Jeśli zauważysz przesłanki o wyeksploatowaniu połączenia hak – zaczep, wymień najpierw zaczep, a w przypadku dalszych problemów również kulę haka holowniczego.Hak holowniczy, a raczej stan w jakim się on znajduje ma istotny wpływ na bezpieczeństwo holowania. W twoim interesie jest dbanie o niego i właściwe serwisowanie. Zapewni Ci to bezpieczny transport oraz trwałe i bezawaryjne użytkowanie zaczepu.
Marcin Pajewski - studiował Zarządzanie i Marketing, Informatykę i Handel Zagraniczny. W roku 2007 założył firmę MARTEC, którą do dziś aktywnie wspiera i z pasją rozwija. Jako znany specjalista z dziedziny haków holowniczych, od wielu lat skutecznie rozprawia się z mitami i stereotypami ich dotyczącymi. Prywatnie zawsze blisko motoryzacji, sportu i gór.