Montaż tarcz hamulcowych - jak uniknąć błędów ? - MARTEC - Firma Motoryzacyjna

Blog firmowy MARTEC

Montaż tarcz hamulcowych – jak uniknąć błędów ?

Montaż tarcz hamulcowych – jak uniknąć błędów ?

Montaż tarcz hamulcowych zdaje się być pozornie oczywisty dla wprawionego domorosłego mechanika. Jednakże o niektórych rzeczach podczas montażu łatwo zapomnieć bądź przeoczyć, co w tak eksploatacyjnych częściach może przynieść opłakane skutki. Przygotowaliśmy mały poradnik na co zwrócić uwagę przy montażu tarcz, a także podczas ich codziennego użytkowania.

Kiedy tarcza nadaje się do wymiany ?

Od pełnej sprawności układu hamulcowego zależy nasze bezpieczeństwo, a także innych użytkowników drogi, więc stan techniczny naszego układu hamulcowego powinien być na bieżąco kontrolowany. Po za normalnym zużyciem, tarcze często ulegają mniej naturalnym uszkodzeniom. Nieprawidłowe użytkowanie, zły montaż tarcz hamulcowych oraz wady materiałowe to główne przyczyny powstawania uszkodzeń tarczy. Niepokojące dźwięki podczas eksploatacji to pierwsze sygnały do tego, aby zaglądnąć do naszego układu hamulcowego.

Montaż tarcz hamulcowych

Pęknięcia tarczy, uszkodzenia mechaniczne oraz ślady korozji powierzchni trącej są doskonałym dowodem na brak odpowiedniej współpracy zacisku z klockami hamulcowymi a tarczą hamulcową. Kolejnym bardzo ważnym parametrem określającym wymianę tarcz hamulcowych jest dopuszczalna grubość tarczy hamulcowej. Niestety ten współczynnik przez wielu użytkowników i mechaników jest pomijany podczas serwisu. Usłyszeć wtedy można slogany typu: „jeszcze objeździ”, „wyglądają na dobre”, „Panie gorsze widziałem i hamowały” – co oczywiście jest złudne i niedopuszczalne.  Minimalna grubość tarczy hamulcowej jest podawana nie tylko w instrukcjach serwisowych. Coraz częściej jest nanoszona, jako bardzo ważny parametr na obrzeżu tarczy hamulcowej.

Montaż tarcz hamulcowych.

Podczas montażu powinniśmy upewnić się, że po zainstalowaniu tarczy na piaście, dokręcona została ona w taki sam sposób i z taką samą siłą na każdej ze śrub (użyć do tego należy klucz dynamometryczny) .
Piasta jak i sposób przykręcenia jest dość ważnym elementem gdyż pozwoli to na wydłużenie pracy zanim pojawią się jakiekolwiek problemy. Podczas montażu tarcz hamulcowych musimy pamiętać o starannym wyczyszczeniu piasty koła odpowiednimi narzędziami, nie powinniśmy stosować mocno ściernych tarcz, które mogą powodować ubytki na powierzchni piasty co przełoży się na ogólna pracę układu hamulcowego.
Montaż tarcz hamulcowych powinien odbywać się w sposób staranny i przy użyciu odpowiednich narzędzi.

Tarcze należy wymieniać tylko w komplecie dla całej osi, choć wierzę, że większość wspomnianych domorosłych mechaników posiada taką wiedzę, to jednak warto w tym miejscu o takich rzeczach przypomnieć gdyż jak widać wyjątków od reguły nie brakuje 😉

yJaMmdH

Na co zwrócić uwagę podczas użytkowania ?

Sygnałów jakie daje nam nasz układ hamulcowy często nie brakuje. Czy każde niepokojące dźwięki dobiegające z tego układu to sygnał że jest coś nie tak?
Oczywiście nie każdy świadczy o zagrożeniu, ale każdy taki sygnał należy sprawdzić i wnikliwie przeglądnąć cały układ hamulcowy począwszy od tarcz, klocków, piast i wszystkich elementów ze sobą współpracujących.

Najczęstszymi możliwymi sygnałami o wadliwości układu hamulcowego jakie nasze auto nam przekaże to piski podczas hamowania oraz bicie przednich tarcz. Odczuwalne szczególnie na kierownicy bądź też pulsowanie pedału hamulca. Piszczenie związane jest przeważnie ze złą pracą klocka więc to temat na inny artykuł. Skupimy się tutaj bardziej na deformacji tarczy. Powodów jej zniekształcenia może być wiele, mogą one zacząć się już na etapie produkcji, jednakże występuje to dość sporadycznie.

Deformacja tarcz i jej przyczyny.

Najczęstsze przyczyny deformacji tarczy wynikają ze złego montażu opisywanego powyżej oraz jej naturalnego użytkowania. Tarcza przykładowo ulec może skrzywieniu jeśli zostanie gwałtownie ostudzona wodą zaraz po rozgrzaniu podczas hamowania. Może to nastąpić na przykład gdy po gwałtownym hamowaniu wjedziemy w kałużę ochlapując tym samym tarczę wodą co przekłada się na nie równe stygnięcie tarczy i jej wykrzywienie.

montaż tarcz hamulcowych

Warto zaznaczyć, iż wibracje przednich tarcz odczujemy na kierownicy, natomiast tylnych tarcz na pedale hamulca. Bez względu na to czy skrzywienie tarczy odbyło się na skutek mechanicznego uszkodzenia czy też nieprawidłowej pracy układu hamulcowego, możliwe jest jej zeszlifowanie. Tym samym naprawa powstałej usterki. Należy jednak pamiętać, że tarcza musi być jeszcze odpowiedniej grubości. Jeśli jest, warto mieć na uwadze, że nadawać będzie się szybciej do wymiany w przyszłości niż tarcze nie szlifowane. Jeśli nie ma możliwości jej zeszlifowania, konieczna niestety będzie jej niezwłoczna wymiana.

Podsumowując, warto systematycznie przeglądać nasz układ hamulcowy. Dbać o odpowiednią jego pracę aby uniknąć dodatkowych kosztów eksploatacyjnych a przede wszystkim zadbać o nasze bezpieczeństwo które w takiej sytuacji jest priorytetowe. Bagatelizując sygnały i staranność montażu, narażamy się na piski również te w kabinie. To te które na pewno wydadzą z siebie pasażerowie podczas awaryjnych sytuacji na drodze 😉