Po zakupie haka holowniczego nie możemy postawić go w kąciku jak w przypadku niektórych urządzeń. Dla właściwego jego zastosowania wynika konieczność jego zamontowania w samochodzie. Niestety cena haka holowniczego nie zawiera kwoty jaką trzeba uiścić za jego montaż. Tą wartość musimy doliczyć do naszych wydatków związanych z zakupem tego akcesorium do naszego samochodu. Rozbieżności cenowe są różne i zaczynają się od 200 zł w górę. W zależności od stopnia trudności montażu wiązki i haka holowniczego. Jeśli chcemy, aby kwota ta została w naszej kieszeni możemy podjąć się montażu samodzielnie. Istnieją blogi, na których możesz podejrzeć relacje z montażu haka holowniczego, poza tym każdy kompletny hak holowniczy posiada instrukcję montażu, która poprowadzi Cię przez ten proces. W niniejszym artykule chciałbym przedstawić krótko przykłady łatwego i trudniejszego montażu haka holowniczego.
Każdy samochód jest inny, więc nie ma standardowego haka holowniczego, a co się z tym wiąże również i jego montaż jest różny w różnych modelach. Jeden hak holowniczy wymaga kilku najprostszych czynności, inny nieco bardziej złożonych. Niemal każdy samochód wymaga demontażu zderzaka oraz usunięcia belki zderzeniowej w miejsce której montujemy hak. Natomiast podcięcia zderzaka nie wymagają wszystkie samochody, więc może Ciebie to ominąć.
Przykłady łatwego i trudniejszego montażu haka holowniczego.
Najprostszym sposobem montażu jest umieszczenie kształtowników haka holowniczego w podłużnicach samochodu i ich przykręcenie. W przypadku haków takich jak V-056, V-050, K44, D28, B19, V-032, SC46, K46 wystarczy cztery śruby i hak mamy zamontowany. Każdy sobie może z tym poradzić i zaoszczędzić trochę grosza.
Przykłady łatwego i trudniejszego montażu haka holowniczego.
Jednak już w niektórych przypadkach montaż jest nieco trudniejszy, gdyż może wymagać montażu dodatkowych kształtowników wzmacniających. A nawet rozwiercania lub wiercenia otworów montażowych. Haki D38, C/030, 089, R09, I-027, IS 01, SU45 posiadają dodatkowe uchwyty i kształtowniki, odpowiednio prawe i lewe, które należy we właściwej kolejności oraz zgodnie z ich przeznaczeniem zamontować. Niektóre haki wymagają montażu osłony termicznej i zderzaka samochodu z wykorzystaniem nitów – np. V-298. W przypadku haka takiego jak np.: R50 konieczne będzie wiercenie otworów w podłużnicach w tym przypadku Fiata Doblo Work Up, aby móc w ogóle kształtowniki te przykręcić.
W skrajnych przypadkach jak haka do Fiata Ducato F-062 należy opuścić resory. Takich przypadków jest więcej i możesz się i Ty z nimi spotkać. W takich sytuacjach lepiej montaż haka holowniczego powierzyć specjaliście, który posiada odpowiedni sprzęt, wiedzę i umiejętności do przeprowadzenia tych czynności.
Podsumowując: mierz siły na zamiary. Zapoznaj się z instrukcją montażu i dopiero wtedy oceniaj swoje możliwości w porównaniu z wymaganiami montażu. Jeśli zdecydujesz się, że podołasz montażowi mamy nadzieję, że doprowadzisz go do szczęśliwego zakończenia. Gdy powierzysz go specjaliście mamy nadzieję, że oprócz świętego spokoju zostanie Ci jeszcze trochę w kieszeni. Tak czy inaczej zamontowanie haka holowniczego nie jest kwestią pobieżną. To od niego zależy bezpieczeństwo nasze i innych, jak również komfort i niezawodność użytkowania tego akcesorium. Miej to zawsze na uwadze przed zamontowaniem haka holowniczego w swoim samochodzie.