Wymiana hamulców po 60 tys. km - Skoda Fabia - MARTEC - Firma Motoryzacyjna

Blog firmowy MARTEC

Wymiana hamulców po 60 tys. km – Skoda Fabia

Wymiana hamulców po 60 tys. km – Skoda Fabia

Wymiana hamulców w samochodzie, to czynność eksploatacyjna, która wcześniej czy później spotyka każdego właściciela czterech kółek. Nasza firmowa Skoda od ostatniej wymiany przejechała przeszło 60 tysięcy kilometrów. Jak spisały się klocki i tarcze po takim przebiegu? Jak wyglądała i przebiegła wymiana całego zestawu? To właśnie postaramy się Wam w poniższym artykule przybliżyć.

Wymiana hamulców Sieger w Skodzie.

Na warsztat samochodowy wjechała nasza firmowa Skoda po przejechaniu wspomnianych wcześniej 60 tysięcy kilometrów. Ten spory przebieg został zrobiony na wcześniej zamontowanym zestawie hamulcowym marki Sieger. Po wjechaniu autem na stanowisko naprawcze, wzięliśmy się za demontaż starych klocków i tarcz hamulcowych. Warto przy tej okazji skontrolować sobie zużycie elementów zawieszenia i w razie potrzeby dokonać nie zbędnych napraw uszkodzonych elementów.

hamulców Sieger

Po skontrolowaniu luzów i odkręceniu kół jezdnych, zabraliśmy się za demontaż zacisku aby dostać się do zużytych klocków. Pierwszą czynnością jaką wykonujemy to jest usunięcie gumek zabezpieczających prowadnice a następnie wykręcenie tychże prowadnic. Zacisk hamulca powinien puścić bez żadnego problemu. Ewentualnie będziemy musieli użyć nieco siły bądź też pomocny może okazać się duży płaski wkrętak.
Gdy zacisk ustąpił mamy dostęp do naszych starych zasłużonych klocków.

skoda02

Klocki hamulcowe Sieger po przebiegu 60 tys. km.

Ku zdziwieniu wszystkich, stare klocki Sieger które miały zrobione przeszło 60 tysięcy okazały się być jeszcze w całkiem niezłej kondycji. Przypuszczalnie bez wymiany w krótkim czasie by się nie odbyło ale ich stan nie wskazywał na aż tak duży przebieg kilometrów. Po wyciągnięciu klocków z jarzma zacisku okazało się że mają jeszcze po ok 4 mm okładziny ciernej na stronę. Co przy tym udokumentowanym przebiegu daje całkiem przyzwoity wynik.
dsc_2742

Tarcze hamulcowe Sieger po przebiegu 60 tys. km.

Przyszedł czas na demontaż tarczy hamulcowej który jest banalnie prosty. Wystarczy odkręcić śrubę centrującą i tarcza powinna zejść z osadzenia piasty. Czasami bywa, że tarcza mocno trzyma się na piaście, pomoże opukanie jej młotkiem. Nasza tarcza ustąpiła po jednym mocnym uderzeniu. Tu też naszym oczom ukazał się ciekawy widok. Pomimo dość sporego przebiegu tarcze nie wyglądały na bardzo zużyte. Miały wytłoczony lekki rant i ślady korozji wewnątrz wentylacji (zdj. poniżej) ale ich stan zdecydowanie nie wskazywał na aż tak wysoki przebieg.

dsc_2709 dsc_2712

Montaż nowych tarcz marki Sieger.

Przed zamontowaniem nowej tarczy należy pamiętać o bardzo ważnej rzeczy, czyli o oczyszczeniu piasty zarówno na powierzchni czołowej jak i występie. Jakikolwiek brud i zanieczyszczenie może mieć wpływ na bicie osiowe tarczy. Dlatego ważne aby piastę dobrze wyczyścić szczotką drucianą (ręczną lub automatyczną) oraz za pomocą środków odtłuszczających. Można również sprawdzić bicie osiowe piasty, jeśli odchyłka jest większa niż 0,2 mm, oznacza to że piasta jest krzywa i nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Po wyjęciu nowej tarczy z opakowania należy ją oczyścić z dwóch stron za pomocą środka odtłuszczającego ze smaru konserwującego i pozostałych zanieczyszczeń (zdj poniżej).

wymiana hamulców

Tarcze przykręcamy śrubą centrującą do piasty oraz chwilowo śrubami kół. Upewniamy się, że tarcza jest idealnie dopasowana do piasty i mocno dokręcona. Sprawdzamy za pomocą przyrządu bicie osiowe tarczy, jeśli jest powyżej 0,15 mm, tarcze nie nadają się do eksploatacji i nie należy ich używać. Na szczęście po zamontowaniu naszej tarczy, nie mieliśmy takiego problemu dlatego nasza wymiana hamulców przeszła do dalszego etapu, czyli…

Montaż nowych klocków marki Sieger.

Przed zamontowaniem nowych klocków należy dobrze oczyścić miejsce osadzenia klocka w zacisku szczotką drucianą (ręczna bądź automatyczną) tak jak w przypadku piasty w poprzednich krokach (można to uczynić przy czyszczeniu piasty). Następnie należy odkręcić zbiorniczek płynu hamulcowego i wcisnąć tłoczek za pomocą wyciskacza do tłoczków. Jeśli takiego nie posiadamy z pomocą może przyjść zwykły klucz do szlifierki kątowej. Pamiętajmy by sprawdzić stan gumowej osłony tłoka, jej uszkodzenie to krótka droga do zapieczenia zacisku.

wymiana hamulców

Po wciśnięciu tłoczka warto sprawdzić poziom płynu w zbiorniczku ewentualny nadmiar należy usunąć za pomocą choćby dużej strzykawki (np. strzykawka 100 ml w aptece to wydatek rzędu ok 2-3 zł). Drobnoziarnistym papierem ściernym czyścimy prowadnice i usuwamy zanieczyszczenia za pomocą środka odtłuszczającego. Pastą montażową Plastilube dołączoną do zestawu, smarujemy krawędzie styku płytki klocka z jarzmem oraz wyczyszczone prowadnice (zdj poniżej). Pamiętajmy aby nie smarować płytki ciernej ani żadnego elementu który ma styk z powierzchnią tarcia.

skoda04

Następnie montujemy nowe klocki Sieger i po sprawdzeniu poziomu płynu hamulcowego zakręcamy zbiorniczek. W niektórych wersjach występują one z czujnikiem zużycia klocka który należy oczywiście podpiąć w odpowiednie miejsce. Całość zakładamy na tarcze dociskając do oporu i przykręcamy do jarzma, dokręcając finalnie kluczem dynamometrycznym  z siłą 30 Nm. Po dokręceniu zakładamy gumowe osłonki zabezpieczające. Montujemy koło jezdne za pomocą śrub i po opuszczeniu na podłoże dokręcamy go z siłą 120 Nm, używając do tego oczywiście klucza dynamometrycznego. Gotowe ! Wymiana hamulców dobiegła końca.

WAŻNE ! O czym pamiętać świeżo po wymianie?

Pamiętajmy aby przed wyjazdem ze stanowiska napraw, wcisnąć kilkakrotnie pedał hamulca, aż zacznie stawiać wyczuwalny opór. Umożliwi to nowym klockom przyjęcie prawidłowej pozycji do pracy.
To ważne ! Bo zanim to zrobisz samochód w ogóle nie hamuje i możesz spowodować stłuczkę zjeżdżając ze stanowiska napraw.
Kolejnym ważnym elementem po wymianie tarcz i klocków, jest ostrożna jazda i unikanie gwałtownego hamowania, przynajmniej przez pewien czas (przejechane ok. 200-300 km). Pozwoli to na właściwe ułożenie się klocka i dopasowanie do tarczy. Należy również pamiętać, że nowo założony zestaw ma na początku mniejszą skuteczność hamowania.

Wymiana hamulców w Skodzie szczegółowo zobrazowana została na poniższym wideo:

Nowe tarcze hamulcowe i klocki – jakie kupić?

To pytanie zadaje sobie wielu z nas, tanie, drogie czy może markowe? Na pewno dobre, czyli takie które zapewnią nam bezpieczeństwo bo przecież o to w hamulcach chodzi. Skąd będziemy wiedzieć czy te drogie są trwałe a tanie dobre i na odwrót? Najlepiej popytać znajomych o ich zdanie, bądź zaufany sklep a także możecie zdać się na doświadczenie sprawdzonego sprzedawcy. Zestaw tarcz i klocków marki Sieger który przedstawiliśmy wydaje się być fajną alternatywą. Cechuje ich solidne wykonanie, wytrwałość, kultura pracy a dodatkowo nie zrujnują wam portfela. Idealny stosunek ceny do jakości w tym przypadku został zachowany. Dodatkowo trwałość tego zestawu jak widać po zdjęciach jest dość wysoka. Oczywiście, polecamy też innych producentów co czyniliśmy choćby nawet TUTAJ. Większość producentów dostępne są oczywiście w firmie Martec, gdzie wykwalifikowany personel dobierze odpowiedni zestaw hamulców do waszego samochodu.

 

Komentarze

    1. Miniaturka zazwyczaj zawiera tylko zdjęcie poglądowe nie stanowiące oferty 😉

  1. Wszystko pięknie ładnie, ale od kiedy zdemontowany zacisk może sobie ” dyndać ” na przewodzie elastycznym ?! Szok i niedowierzanie… Mechanik mógł go ” podwiesić „.
    Pozdrawiam

    1. To tylko ujęcia do potrzeb filmu więc przewód nie był narażony na dłuższe „zwisanie” ale owszem przyznajemy racje zacisk nie powinien tak sobie „dyndać”. Miejmy nadzieję, że nei wpłynie to na ogólny przekaz filmu 😉

  2. Tarcze spoko jakość też kupiłem i polecam ale montaż katastrofa smarowanie prowadnic . Wbrew informacja od producentów dwa trzeba być sebixem żeby nie podwiesic zacisku przewody lata maja. Strach potem jeździć

    1. Cieszymy się że jest Pan zadowolony z jakości tarcz i klocków Sieger. Sami również je polecamy. Co do smarowania prowadnic są różne „szkoły” jednak co do zwisającego zacisku jak wspomniałem w innym komentarzu zupełna racja. Młodzi mechanicy się dopiero uczą i na szczęście było to tylko chwilowe nie porozumienie podczas kręcenia, lecz zauważalne w filmie – nie mieliśmy niestety na to wpływu. Mamy nadzieje że nie będzie aż tak to rzutować na ogólny przekaz filmu 😉

  3. A w czym ma nam być pomocny klucz do szlifierki kątowej ??? przy tylnym zacisku to i owszem ale przy przednim ????? pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz korzystać z tych tagów i atrybutów HTML : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>