Pisaliśmy już w kilku miejscach o tym, że nie ma jednego, uniwersalnego haka holowniczego, który pasowałby do każdego samochodu. Dlaczego taka sytuacja ma miejsce wydaje się niby oczywiste – różne wyglądy samochodów. W temacie Czy samochód po liftingu potrzebuje nowego haka holowniczego przedstawiliśmy sytuację, gdy hak pasuje do wersji przed i po liftingowej. A co powoduje, że hak do tego samego modelu pojazdu a innej generacji musi ewoluować, czyli zmieniać swoje rozwiązania techniczne dostosowując się do wymagań pojazdu. Zmiany konstrukcyjne samochodu a hak holowniczy to jedno z takich zagwozdek na które postaramy się odpowiedzieć.
Patrząc na przykład na Fiata Punto I generacji z 2003r. i najnowszy model Punto III z 2015r. zauważymy pomimo różnic pewne podobieństwo.
Jest ono nie tylko w oczywistych technicznych aspektach, ale i w samej bryle samochodu jak i nazwie. Czy do tych pojazdów pasuje ten sam hak holowniczy? Otóż nie. Samochody te to różne generacje pojazdów, dlatego występują w nich inne rozwiązania w kwestii dotyczącej haka holowniczego. Wpływ na to mają przede wszystkim zmiany związane z nadwoziem, zderzakiem samochodu, innym układem wydechowym oraz rodzajem i układem napędowym pojazdu.
Zmiany konstrukcyjne samochodu a hak holowniczy.
Nadwozie pojazdu.
Po pierwsze zmiany w nadwoziu pojazdu polegające na innej konstrukcji całego zespołu, a – co ma bezpośredni wpływ na hak holowniczy – ustawienie podłużnic. Do nich najczęściej jest przykręcany hak, więc wymaga innych rozwiązań technicznych w tymże.
Układ wydechowy pojazdu.
Druga kwestia to układ wydechowy pojazdu, a najczęściej jego tłumik końcowy, którego ułożenie oraz wielkość może utrudniać montaż i wymagać specjalnych rozwiązań technicznych w haku. Jeśli nastąpiły znaczące różnice w układzie wydechowym pojazdu nowszej generacji w porównaniu do starszej wersji ewoluować musi najczęściej również i hak holowniczy.
Zderzak samochodu.
Trzecią kwestią jest zderzak samochodu, którego linia i mocowanie wymagają dostosowania haka holowniczego. Nikt przecież nie będzie ciął zderzaka na pół. Ingerencja musi być nieznaczna i kosmetyczna, konieczna tak, jak jest w obecnej sytuacji, gdy podcięcie zderzaka jest niewielkie, ukryte i tylko konieczne.
Napęd.
Czwarty temat to napęd. Układ napędu na przednią lub tylną oś oraz 4×4 wymagają innych rozwiązań technicznych w haku holowniczym. W przypadku zmian w tej kwestii w różnych generacjach samochodu wymaga ewolucji haka holowniczego. Ograniczone miejsce związane z umieszczeniem dyferencjału lub zespołu napędowego 4×4 wymaga innych rozwiązań technicznych w budowie i montażu haka holowniczego.
Samochody dostawcze.
To by było tyle jeśli chodzi o temat w kategorii samochodów osobowych. Sytuacja rozbudowuje się nieco w przypadku dostawczaków. W ich przypadku znaczenie ma jeszcze długość pojazdu, wielkość i układ kół jak i oczywiście te sprawy, o których była mowa w samochodach osobowych.
Zmiany konstrukcyjne samochodu a hak holowniczy? Teraz chyba już wiesz od czego zależą zmiany konstrukcyjne w hakach holowniczych i dlaczego nie ma jednego, uniwersalnego haka. Często zmiany są niewielkie. Czasami nawet ten sam hak pasuje do różnych generacji pojazdu. Jednak drugim biegunem są znaczące ingerencje w budowę haka holowniczego. Dlatego tak ważny jest dobór odpowiedniego haka holowniczego. Nawet po to aby uniknąć kłopotów z montażem. A w przypadku nieumiejętności nawet uszkodzenia pojazdu i zniszczeniu haka. Spokojnie – w tej kwestii możesz zawsze na nas liczyć 😉